topbar

maandag 4 november 2013

Hoe maakt u de Dinotrui?


Dat dit boek aanzet tot hetgeen de titel doet vermoeden, dat werd reeds door mijn grote idool bewezen. Ook mij inspireerde het boek tot durf-het-zelven, dus na de omkeerbare versie is hier de tweede kaptrui-hack: de dino-trui!

U hebt al dan niet weken geduld uitgeoefend, terwijl ik aan een tempo van één foto per dag deze lijvige handleiding opstelde. Maar het wachten wordt beloond: hier is “Hoe maakt u de dino-trui?”



Wat hebt U nodig?
- patroon voor een kaptrui zonder rits. Dat uit Stof-voor-durf-het-zelvers is absoluut aan te raden, zeker voor smalle kinders.
- joggingstof voor de "buitenkant".  Ik maakte deze trui al in de maten 116 tot 134 en kwam telkens ruim toe met een meter.
- een halve meter joggingstof voor de dinostaart en dergelijke, die we hier garneerstof zullen noemen.
- een restje witte fleece
- een heel klein restje donkere fleece/joggingstof/…
- een halve meter stevige Vlieseline, zoals U ook voor pennenzakjes zou gebruiken
- Vlieseline stikvlies of ander material dat ervoor zorgt dat uw stiksels niet gaan bobbelen in stap 3
- een naaimachine, en eventueel een overlock (al zal het zonder ook wel lukken)


1) Het patroon tekenen

Leg de patroondelen van de kap en het achterpand onder elkaar op het patroonpapier. Trek een lijn langs de zijrand (rood op de foto).
Verleng de onderkant van de pas getekende lijn met evenveel centimeters als de onderboord hoog wordt. Ik gebruik boordstof van 10cm, dubbelgeplooid en met 2cm naadwaarde inbegrepen geeft dat boordjes van 4cm. Ik teken dus onderaan 4 cm bij.
Teken langs de hele lijn die je net getekend (op de foto links) hebt een tweede, 2cm verder naar de buitenkant (op de foto rechts)
Maak een patroon voor de ‘stekels”. Teken daarvoor een driehoek met basis 8cm en hoogte 6cm.
Teken met behulp van het driehoek-sjabloon de stekels langs je tweede lijn. Eindig langs onder met een klein ‘staartje’
Teken op dezelfde manier een patroon voor de tanden (boven) en de poten (onder). Gebruik voor de tanden een lengte van 10cm en voor de poten een lengte die gelijk is aan de breedte van je mouw.
Teken ook een patroon voor het buikje (een soort halve ovaal met basis 2/3 van de breedte van het voorpand en hoogte ongeveer ¾ van het voorpand, afhankelijk van wat je zelf mooi vindt), een ovaalvormig oog en een ronde pupil.


2) De patroondelen knippen

Knip uit de buitenstof, overal met 1 cm naadwaarde:
  1. 2 kapdelen, gespiegeld
  2. een lange strook met breedte 2x de hoogte van de kap, en hoogte 4cm
  3. een voorpand
  4. 2 mouwen
  5. 2x een half achterpand. Vergeet niet helemaal rondomrond naadwaarde te knippen
  6. het buikje dat je net tekende



knip uit de ‘garneerstof’, overal met 1cm naadwaarde:
2x de dinostaart, gespiegeld
2 mouwboordjes
1 onderboord

knip uit witte fleece, zonder naadwaarde:
2x de poten
1x de tanden
2 oogjes

knip uit een restje donkere stof, zonder naadwaarde:
2 pupillen




3) Het buikje

Markeer met een stukje zeep je stiklijnen. Gebruik hiervoor de breedte van een lat.
Speld stikvlies langs de achterkant, dat voorkomt dat de lijnen gaan bobbelen.
Stik de lijnen, dubbel, anders zijn ze niet genoeg zichtbaar.
Speld de buitenste rand 1cm naar binnen.
Stik vast.
Speld het buikje op de trui.
Stik smal op de kant vast. Laat tussen de tweede en de vierde streep een stukje open, dat vormt de zak. Versteving je stiksel met een ‘driehoekje’ om te voorkomen dat de zak snel losscheurt.

4) De staart

Verstevig de dinostaarten met stevige vlieseline. Hoe steviger, hoe mooier de staart rechtop staat tijdens het dragen.
Leg de staarten met de goede kanten op elkaar en stik de stekels en het onderste staartje. Laat het rechte deel (dat je later tussen de kap- en achterpanddelen stikt) open.
Keer de staart. Gebruik een potlood of een haakpen om de puntjes goed uit te duwen.

5) De ogen

Stik de pupillen met een zigzagsteek op de oogjes.
Stik de oogjes met een zigzagsteek vast op de kapdelen.

6) Het lijfje

Stik, voor u het vergeet, uw labeltje ertussen. Ik moet mezelf altijd aan deze stap herinneren, anders eindig ik met het wringen van een label in een afgewerkt kledingstuk, en geloof mij, dat is noch netjes noch aangenaam. U weze dus gewaarschuwd.
Leg het voorpand en de achterpanden met de goede kanten op elkaar en stik de zij- en schoudernaden.
Vouw de onderboord dubbel en stik die aan de onderrand van het lijfje.

7) De mouwen

Stik de witte ‘pootjes’ onderaan de mouwdelen.
Vouw de mouwen dubbel, met de goede kanten op elkaar, en stik de mouwnaden dicht. Keer ze terug met de juiste kanten naar buiten.
Sluit de mouwboorden.
Vouw ze dubbel.
Duid het midden van de mouwboord aan met een speldje, doe hetzelfde voor het midden van de mouw. 
Schuif de mouwboord over de mouw. Stik vast.
Duid het midden van de mouwkop aan met een speldje.
Steek de mouw in de mouwopening, zorg dat het speldje overeen komt met de schoudernaad. Speld en stik vast.

8) De kap

Stik patroondeel nummer 2 (die lange, smalle strook) tot ongeveer 8cm langs de lange rechte kant van beide kapdelen.
Vouw het lint naar binnen en speld vast.
Duid het midden van de hals vooraan aan met een speldje.
Speld beide kapdelen zo vast, dat ze elk 1cm over het speldje komen en elkaar dus gedeeltelijk overlappen.
Stik de kapdelen aan de halsnaad.

9) De achterkant

Vouw de trui dubbel met de goede kanten op elkaar, zodat de ‘open’ achterkanten op elkaar komen te liggen.
Speld de staart ertussen. Zorg dat de staart aan de kapdelen pas op 1,5cm van de rand begint.
Begin te stikken langs de onderkant. Zorg dat je het draadje van je overlockstiksel  mee afsnijdt, dan is de onderkant straks netjes afgewerkt. Stik verder tot bovenaan de kap.

10) De kap – deel 2

Speld de tanden tegen de rand van de kap, met de goede kanten op elkaar.
Speld de ‘strook’ ertegen.  Stik vast.
Vouw de strook naar binnen en stik vast op 1cm van de kant.
Knip de overtollige stof tegen het stiksel af.

11) Einde!

Rrrrauw!

Net als de vorige keer geldt ook hier: ik ben reuze benieuwd naar uw ervaringen, uw eventuele moeilijkheden en vooral uw resultaten! Een link naar uw afgewerkte saurus zou mij dan ook erg plezieren. Succes!

PS: Voel je vrij om deze handleiding te gebruiken om je eigen kroost of die van vrienden blij te maken. Wil je er iets anders mee aanvangen, stuur dan even een mailtje. Hier stak namelijk veel werk in, begrijpt U?

32 opmerkingen:

  1. Fantastisch Eva! Dankjewel, die gaat zeker eens van pas komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ons schoolfeest over de prehistorie gaat eh... DAN eh... :oD

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit gaat weer een HIT worden, wat een geweldige trui.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amai bedankt voor de uitleg! Als ik tijd vindt, ga ik deze zeker eens proberen te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer zo leuk bedacht en zo professioneel uitgelegd! Wanneer plan jij je eigen boek uit te brengen? ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit wordt gepind ! Absoluut ! Ik weet zeker dat de jongste zoon fan wordt ! Dikke merci !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze zal massaal gepint worden. Bedankt, Eva!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig Eva, dit staat op het to-do lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik denk dat de dinofan hier in huis voor dit soort projecten toch al wat te groot geworden is. Alhoewel, als hij ooit naar carnaval zou willen gaan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. de max!!! Van zodra Ida het woord dinosaurus kan uitspreken zonder mij onder te zeveren, krijgt ze ene ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Supermooi en keiduidelijke handleiding! Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. zo leuk!
    dadelijk gepind... dank je wel voor de duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. voila se, af! :)
    merci voor de handige tuto!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Super! Zal de link direct doormailen naar een collega die deze graag wil maken voor haar zoontje.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mijn metekindje van 3 was gigantisch blij met zijn trui, heel erg bedankt voor de handleiding!
    http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152164989119679&set=a.10152164988974679.1073741847.210470004678&type=1&theater&notif_t=like
    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152165911689679&set=a.10152164988974679.1073741847.210470004678&type=3&theater

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wauw wat leuk! Heeft iemand deze misschien te koop in ca. maat 110?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Carnaval komt er bijna aan, dus we gaan het eens proberen... Ik ben nog niet zo behendig, maar de kaptrui lukte uit het boek, dus dit moet ook lukken. Je spreekt in het begin dat je boordstof gebruikt, voor de onderkant van de trui en onderkant van de mouwtjes. Maar de staart van de dino is toch niet in boordstof??? Want die lijkt wel dezelfde kleur te hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruikte hier inderdaad joggingstof voor de boordjes, omdat ik geen boordstof in de juiste kleur vond. Dan maak je je boordjes gewoon een beetje breder, want dat rekt minder.

      Verwijderen
    2. Gisteren een redelijk geslaagde versie gemaakt. Ik ben nog maar een beginnende naaister. En het is zeker niet zo mooi. Maar al bij al ben ik toch tevreden. De tutorial was fantastisch ik heb geen enkele keer met de handen in het haar gezeten. Ik maakte hem wel in fleece en zonder overlock dus de afwerking is niet zo fantastisch. Maar het is enkel voor carnaval, nu nog een broekje en heb een volledige dino :-) dikke mercie Eva!

      Verwijderen
  18. Wauw! bedankt voor de heldere uitleg. Deze trui gaat zeker hier gemaakt worden. Met een enorme dinofan in huis. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het was de deze die ik pinde. Maar de mijne wordt er een heel mager afkooksel van. Ik gebruikte heel dunne tricot (lees veel te dun) en mijn machine wou niet meewerken om de buiklijnen te accentueren, dus liet ik na wat denkwerk en onder tijdsdruk de buik weg. Flore wou geen tanden aan haar kap, ik knipte de mouwen niet op de vouw. Dus om een lang verhaal kort te maken... het was niet mijn vlotste project ooit. Maar ik denk zo tegen kerstmis een nieuwe te maken voor de jongste zoon, met gebruik van sweaterstof... Want ik vind die van jou gewoon geweldig!!!!
    Maren (hoemmelke)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hopelijk wordt versie 2 één met enkel successen!

      Verwijderen
    2. Ik hoop het ook en dan zal ik uw werkbeschrijving ook gebruiken... want op dat gebied ben ik soms iets te eigenwijs!!!

      Verwijderen
  20. Oh, deze ziet er zalig uit en krijg ik zeker verkocht, dank om te delen en voor de duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Kan deze ook bij een vest gemaakt worden? eventueel zonder het buikje denk ik??

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dat kan zeker! Ik deed het zelfs al eens, hier: http://with-love-by-eva.blogspot.be/2013/06/joachimmosaurus.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super mooi! En weet je nog welk patroon je voor dat vest gebruikte? Ik zoek nog een goeie...

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...