topbar

woensdag 19 april 2017

Toen kreeg het een naam

Twee jaar lang droomde ik ervan om dit hier te schrijven. Ik fantaseerde hoe ik het zou typen, hoe mijn vingers mijn blijdschap niet zouden kunnen volgen. Hoe ik het zou roepen, of juist zachtjes zou wenen. Het heeft een naam! De pijn en de misselijkheid, het overgeven en het duizelen, de diepe uitputting die de bodem uit mijn wereld wegnam. Hoe triest die ook mocht klinken, ik droomde van een naam. Om te kunnen noemen, voor mezelf en vooral voor anderen. Begrijpen is moeilijk als het niet in een vakje past. Boos zijn ook, als je niet weet waarop. Maar nu dus een naam, en nog veel beter: een oplossing!

Op moment 1 voelde het aan als de lotto winnen. Een routinebezoekje aan de dokter, wat leuteren over het weer en de studies want ik wilde niet horen dat het weeral niets was. “En dan ook nog een briefje voor ’t school, als dat kan.” Waarop zij: “Ah zo, ik dacht dat je voor je diagnose kwam.” Het was vast de eerste keer in haar korte carrière dat ze in haar kabinet een vreugdedansje zag. De rest van het verhaal ging aan mij voorbij, want ik hàd echt iets en het was gewoon gevonden. Zo langzaam als ik er ooit in was beland, zo snel huppelde ik weer uit het hoekje van de hypochonders. Met een pillenvoorschrift in mijn hand en lichtheid in mijn hoofd. Ik vertelde het zelfs tegen de verkoopster in de boekhandel, zo blij was ik. Een dame met een bril die ik niet kende maar nu nooit meer zal vergeten.

Een maagprobleem. Niet eens zo heel zeldzaam of ernstig, gewoon over het hoofd gezien. Waardoor ik alles overgaf, de buikpijn mij overnam en uitstraalde naar elke zenuw. Mijn lijf was moe van het constante vechten: ondervoed en uitgeput. Terwijl overal ter wereld bommen vallen, zal ik dit geen hel noemen, maar ‘draaglijk’ is een overstatement. Twee jaar lang geen hele maaltijd binnenhouden; telkens die teleurstelling als een met moeite geslikt hapje de kortste weg weer naar buiten nam. Constant pijn, zeurend op de achtergrond of allesoverheersend aanwezig. Niet kunnen wat voor anderen vanzelf spreekt. Niet genieten van wat voorheen je plezier was (Want eerlijk: met pijn is niets echt genieten). Elke dag keihard met je kop tegen de muur knallen, en elke ochtend hoopvol weer opstaan. Met blutsen en builen. Zonder valhelm.

Opnieuw kunnen eten opent langzaamaan de deur naar minder pijn en meer energie. En ik ben zò, zò blij dat ik dat hier kan schrijven. Dat de pijl van de weegschaal eindelijk uit de rode zone piept. Dat ik weer ergens heen kan zonder vrees voor de weerslag. Dat ik weer plannen kan maken, weer kan dromen. Dat mensen mij spontaan zeggen “je ziet er goed uit” en dat ook echt menen.

Ik plan iets. En nog iets. Voetje voor voetje durf ik voorzichtig weer leven.

Foto genomen begin februari in Bokrijk. De plotse zon boven de donkere huisjes, de winterbomen bij het groene gras, geven helemaal weer hoe ik mij voel. Licht en hoopvol aan het einde van een (figuurlijk) lange, lange winter.


Na twee jaar vechten en volhouden (de historie lees je hier) durf ik eindelijk écht zeggen dat het beter begint te gaan. Daaraan ging een lange weg van ziekzijn en genezen vooraf. Want ook beter worden is hard werken; fysiek, maar vooral mentaal. Ik gunde mezelf een maand om te bekomen, om te verwerken en om aan te sterken. Nu wil ik vertellen. Omdat jullie al zo lang meeleven dat ik een uitleg verschuldigd was. Dankjewel, daarvoor. Voor jullie lieve woorden, Instagrambloemen, berichtjes en post. Jullie weten niet half hoeveel plezier dat mij deed 😘

83 opmerkingen:

  1. OMG! Wat ben ik blij voor jou. Wat je meemaakte, lijkt me vreselijk. En dat dan schijnbaar uit het niets een oplossing gevonden wordt. Geniet ten volle, zodat je snel deze 'grauwe' bladzijde kan omslaan!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik leerde er ook ontzettend veel uit, dus helemaal grauw zou ik het niet noemen. Maar ik ben toch blij dat de zon weer schijnt in mijn leven!

      Verwijderen
  2. Helemaal geweldig dat je nu weet hoe te behandelen en dat het terug beter met je gaat! Veel "feel good vibekes" van en voor jou!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. TOf voor jou. Nu je plannen verder afwerken. Geniet ervan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Whaaaaat! Oh Eva, dat is geweldig. Het bevrijdend gevoel springt hier van mijn scherm.
    Ik bewonder je positiviteit die je tijdens de hele strijd bleef behouden, het kon dus niet anders dan goed aflopen.
    Dat moet gevierd worden: een naaidate, een lunchdate, een koffiedate,.... Ik kan nog veel dates bedenken!


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo heerlijk om jouw woorden te lezen! x En die date, met veel plezier!

      Verwijderen
  5. Super!! Veel plezier met je vernieuwde energie ... geniet er van. En wij, je lezers, met je! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dubbelgoed nieuws! Een diagnose, en een oplossing! Fijn te horen dat het weer beter gaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zoooo blij voor en met jou ♡! En een beetje verwondering over hoe dat voelt, voor iemand die je alleen digitaal 'kent'. Zegt veel over de manier waarop je ons hierin mee hebt genomen, denk ik... Respect!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, hoe langer je mensen 'volgt', hoe meer je het idee hebt dat je hen kent hé! Dankjewel!

      Verwijderen
  8. Wat tof zeg, wat heerlijk voor je!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben zoooooo blij voor je! Fijn dat het eindelijk gevonden werd en dat je eindelijk terug verder kan met je mooie jonge leven. ��

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Allez gij... Niet te geloven he!!?? Maar zo goed voor jou! Nu, up you go girls!👍💪👏

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, niet te geloven maar zo fijn! Nu hopen dat het blijft :)

      Verwijderen
  11. Ook een klein vreugdedansje van achter mijn computer. Je bent zo moedig geweest de voorbije jaren, ondanks alle leed, bleef je hier op je blog toch stralen. Verzorg je lijf nog goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ooohhh, de pauzeknop kan eindelijk af! Geniet met volle teugen, het is je zó hard gegund! 💕

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet zien dat ik niet té gulzig word hé, alles in kleine stapjes. Maar ja, genieten, dat doe ik momenteel volop!

      Verwijderen
  13. Ik ben ontzettend blij voor je! Ik kan me voorstellen wat een opluchting dat moet zijn. Ik zit zelf in de fase van zoeken naar een diagnose en twijfelen of het niet in mijn hoofd zit. Zo blij voor je dat jij die fase voorbij bent.
    Dikke knuffel. Geniet er van!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet twijfelen, daar word je zo moe van :) Ik wens jou helemaal hetzelfde als mezelf!

      Verwijderen
  14. Super goed nieuws voor je! Op naar betere tijden. Weer volop genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goed nieuws, ik doe mee een vrzugdedansje. Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik maak - mentaal - een vreugdedansje mee met jou. 😀 Wat fijn om te horen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oooh zo leuk eva! Diagnoses met mogelijke behandeling kunnen inderdaad leuk zijn. Tijd om te genieten en volop te leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een opluchting dan! Goed nieuws met de zomer voor de deur, dat wordt dubbel genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat is super goed nieuws!! Ik duim dat de oplossing blijvend is en dat alles vanaf dit moment een positieve nieuwe start mag zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat hoop ik ook! Er waren daarvoor ook al wel slechtere en betere perioden, maar deze is wel een grote trap hoger. Ik probeer nog wat voorzichtig te zijn in mijn euforie, maar ik heb hier zo lang op gewacht dat dat moeilijk is ;)

      Verwijderen
  20. So glad you have answers and are feeling better! Hope you continue to heal!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Zo ontzettend blij voor jou Eva!! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oooh eindelijk! Ik ben heeeeeel blij voor je dat je het een naam kan geven. Ik kan me inbeelden dat je op den duur begint te denken dat je een hypochonder bent maar toch niet uit de pijn kan geraken! Eindelijk vooruit gang! Nu kan je terug beginnen genieten, je bent nog zo jong dus profiteer er maar van! Ik wens je vooral een vlot herstel en een rustig genezingsproces toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dat is zo goed om te horen... Ik las je verhaal vaak met pijnlijk veel herkenning, en ben blij dat je nu duidelijkheid hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik doe hier spontaan een vreugedansje mee. Zo blij voor jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Zooooo blij voor jou!!! Dat deze lente een mooie nieuwe start voor jou mag zijn. Ik duim dat de medicatie goed werkt en je van je klachten verlost bent. Chapeau voor die dokter, maar ook voor jou!!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Oh lieve schat! Ik ben extatisch blij voor jou! Dat je weet wat er is! Dat je weg bent van die onzekerheid dat je het je allemaal zou inbeelden! Dat je je leven weer kan oppakken! De prijs voor grootste optimist ter wereld win je toch wel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaaaaaa, dat is het helemaal! Extase, dankbaarheid, duidelijkheid, je-beeldde-het-je-écht-niet-in-geruststelling. Dankjewel! 😘

      Verwijderen
  27. Wow meid, zomaar toch "iets" en dan wel behandelbaar! ♡ maar ook 😓 om die jaren onnodig leed in je jonge leven. Geniet en sterk aan en rouw hier maar om als het eens zo uitkomt of op je pad komt. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik zo blij voor jou, Eva! Geniet van je herwonnen gezondheid en vrijheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Eindelijk mag en kun je weer gewoon gaan 'leven'. Ik wens je veel succes met je gezondheid, je studies, je naaiwerk en genoeg energie op overschot voor alle andere mooie dingen van het leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een fijn nieuws! Geniet van je hervonden leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ohhhhh zo super!!!!! Geniet straks maar weer met volle teugen. Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Oh Eva, zo blij voor jou dat die naam er is. En daarmee langzaam maar zeker ook de energie! Wat moet het heerlijk zijn om samen met de lente opnieuw te mogen ontluiken na zo'n lange winter!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Joepie! Zo blij dat er een naam is, en een oplossing, vooral dat! Heel veel plezier toegewenst!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Een zwaar verdiend vreugdedansje! En een zwaar verdiende verlichting van alle miserie. You go girl!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Mooi dat de zon weer is gaan schijnen en er een oplossing voor je ellendige problemen is!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Zoooo fijn om horen/lezen dat ik er eigenlijk gewoon heel stil van word ...
    Hou je sterk, sterk aan en op naar heel veel moois, ik wens het je heel erg van harte toe !

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Dikke vette oef! Eindelijk! Zo blij voor jou x

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Leuk nieuws inderdaad. Vanaf nu elke dag hopelijk beter en beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Super nieuws! Hoop dat alles nu beter gaat gaan! Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Ik ben zo blij/opgelucht dat jouw zeiltocht op open zee, een richting heeft gekregen. Ik hoop dat de tocht snel eindigt, er zullen nog stormen zijn waar je doorheen moet, maar je bent beter gewapend nu. Veel succes nog op die tocht en hou ons vooral op de hoogte, ik sta aan de wal te wachten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Wat geweldig. Ik volg je al zo lang en vond het zo erg voor je. Wat fijn dat er nu eindelijk duidelijkheid is en dat je er weer bovenop komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Oooh, maar wat een geweldig nieuws!!! Dat gaan we moeten vieren met een tripje naar Oostende, denk ik :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben 100% akkoord! Nu dringt zich een studie-inhaalmanoeuvre op, na de fulltime herstelweken die ik mezelf gunde. Maar na de examens kom ik met plezier eens af!

      Verwijderen
  43. oh Eva, amai! ik kan me voorstellen dat je zoooooooooo opgelucht bent, en ik samen met jou, eindelijk!
    fjiew! Ik hoop je snel nog eens te zien! x

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Waaaaaaa ik ben zó blij voor jou! De bevrijding die je voelt, spat hier van mijn scherm af, en bezorgt mij een grote glimlach. Wat een fijn nieuws. "Licht en hoopvol", ik zie het hier zo graag staan. Ik wens jou een goed, vlot en liefst natuurlijk ook volledig herstel, stap voor stap.

    En toch wel gek, eigenlijk, dat een mens zo kan meeleven met iemand die ze alleen maar virtueel kent... Het zegt volgens mij over onze warme blogwereld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ik even blij ben met jullie warme reacties, zegt inderdaad veel over naaiblogland!

      Verwijderen
  45. Klein vreugdedansje ook achter mijn pc! Of hoe je met mensen die je quasi enkel online kent zo hard kan meeleven! <3 Ik ben blij voor je, echt heel erg blij!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Maar dat is nog eens goed nieuws zeg! Wat moet het deugd doen om eindelijk te weten wat er scheelt en een vooruitzicht te hebben op genezing...

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Super nieuws. Kleine stapjes voorlopig, dat is logisch, maar intussen doe ik toch gewoon mee met dat vreugdedansje. Het is misschien geen zicht, maar dat moest even😉 Gek toch, hoe je meeleeft met iemand die je eigenlijk niet kent. Maar je gaf inzage die me deed mee hopen en duimen. Super dus! En succes met het inhaal manoeuvre!
    Hilde (en nu stop ik met dansen 😉)

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Ik kan me je opluchting levendig voorstellen. Eindelijk een diagnose die dan ook nog eens verholpen kan worden. Alleen jammer dat je zo lang op de deze 'naam' hebt moeten wachten. Geniet nu maar volop van je tweede leven, het is je dubbel en dik gegund ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Ik ben heel erg blij dat het eindelijk beter kan beginnen gaan en dat ze weten wat je hebt. Leven met pijn is niet gemakkelijk, daar weet ik van mee te spreken. Geniet van deze grote stap xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Ik lees hier regelmatig mee en ben echt enorm blij voor je. Op naar genezing, geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Dit is pas goed nieuws zeg!
    Ik doe mee aan een vreugdedans met jou!
    Ik kijk al uit naar al je toekomstige projecten!
    Ik wens je vooral nog meer energie, zon, liefde en inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Ik loop al dagen tegen mezelf te zeggen dat ik niet mag vergeten te reageren op Eva haar blogpost want deze is toch echt wel 'a big one'. Na al die tijd eindelijk licht aan het einde van de tunnel; ik ben zo blij voor jou! Hopelijk brengt deze diagnose en de behandeling je opnieuw bergen energie en tonnen creativiteit. Op naar Eva 2.0!!

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Ongelooflijk blij dit te lezen! Geniet, geniet, geniet...

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Dat is goed nieuws! Ik wens je vooral veel moed met de komende inhaalbeweging, op alle vlakken!

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Fantastisch nieuws! Wat een respect heb ik voor jou, hoe jij die moeilijke tijd hebt doorstaan, leven met die dagelijkse pijn (die wij ons zelf niet kunnen voorstellen), de onzekerheid, de vele vragen naar de toekomst toe...Dikke knuffel & hopelijk vanaf nu terug beropwaarts :) X

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Ik ben even in twijfel of ik hier nu al reageerde, maar had het al gelezen, en net als toen voel ik me nu, nu ik het herlees, zoooo blij en warm vanbinnen!1 Wat heb je dit mooi beschreven, ik voel helemaal mee met jouw vreugdedansje! Dat moet zo een ongelooflijk lange en zware weg voor je geweest zijn... Ik ben echt zoo blij voor je dat je nu stilaan uit dat dal kan klimmen... Wat koos je een goeie foto bij dit bericht ook... alsof dat ene beeld het gevoel in deze post helemaal samenvat... Lieve Eva, geniet van dit gevoel, van al wat nu komt!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...