topbar

dinsdag 30 augustus 2016

De meermintas (ofte: Mix 'n Match voor dames)

Winkels en reclamefolders schreeuwen al weken waar het grootste deel van de doelgroep zijn oren met platte handjes voor afsluit: back to school! Op hun voorzienigheid valt niets aan te merken: naast de pennenzakken liggen zelfs al kerstballen. Voorzienig ben ik doorgaans allesbehalve. Ik blijf zomernaaien tot de zon hardnekkig een terugkeer weigert (er kan altijd een Indian Summer volgen, nietwaar?) en voor boekentasaankopen moest ik mij altijd tevreden stellen met het laatste exemplaar uit de winkel. Maar dit keer ben ik voorbereid! Enkele dagen voor 1 september staat mijn boekentasje al klaar! (en ik begin pas 26 september. Hehe. Het heerlijke studentenleven 😉)

Mix 'n Match

De reden waarom ik -behorende tot de categorie 'kledingnaaisters'- plots een tas maakte, heet Riet. Mijn vorige bericht was een lofzang op haar online talenten, en na een dag samen naaien kan ik enkel nòg meer lof zingen op de "echte Riet". Het deed 'klik' tussen ons beiden én met de dochters. (Zelfs met camera's op onze neus, maar daarover verderop meer!)

Zij maakte een lagereschooltas voor Zanne, ik maakte een studententas voor mezelf. Om het schoolmeisjeseffect te vermijden veranderde ik Mix 'n Match in een schoudertas. Riet vergrootte de patroondelen van de Mini tot 115% en dat bleek een ideaal formaat om een studentenhuishouden te herbergen.

Mix 'n Match


De stofkeuze was dit keer geen twijfelproces. Zodra ik het goud-met-mint-imitatieleder "Nemesa" spotte bij Lotte Martens maakten mijn grijze celletjes de associatie met kurkleer. Mint voor de zijpanden, goud-naturel voor de buitendelen. Ik voerde met een biologische veertjeskatoen van Birch die in dit prijzenpakket zat. Ik verstevigde alle voeringdelen met een dubbele laag Decovil light en de buitendelen met een enkele laag (merci mevrouw Khadetjes!), maar ondanks de gebroken/gebogen naalden zou ik een volgende keer nòg steviger gaan. Hij staat, maar niet als een huis.

Mix 'n Match

In de originele versie van de Mix 'n Match kleutertas zit het grote vak vooraan, maar voor de stevigheid zit de draagriem best zo dicht mogelijk tegen de rug van de tas. Daarom wisselde ik beide vakken van plaats en bevestigde lusjes voor een leren draagriem aan het grote binnenvak. Dankzij de lusjes is de riem bij slijtage makkelijk vervangbaar zonder de tas uit elkaar te moeten halen.

Mix 'n Match
Mix 'n Match
Mix 'n Match

Zonder schouderriemen verliest de accolade haar functionaliteit, maar ik vond het zo'n mooi decoratief element dat ik hem behield en er een witleren paspeltje tussen stak.

Mix 'n Match

Diezelfde paspel komt terug aan de onderkant, die door tassenpootjes beschermd wordt tegen straatvuil.

Mix 'n Match

Het jarenlange uitstel van tasnaaien gaf mij de tijd om een volledig beeld te vormen van alle 'features' die die tas dan moest hebben. Binnenin voorzag ik drie zakjes op maat van mijn gsm, treinabonnement en bijhorende balpen. Dankzij de gouden biais is blingbling ook binnenin de tas aanwezig.

Mix 'n Match

Tweede handigheidje: een sleutelkoord. Oplossing voor de dagelijkse zoektocht naar mijn bos-met-grote-hanger tussen de andere handtasschatten. Vanaf heden klik ik mijn sleutelring aan de musketon en hoef ik hem zelfs nooit te ontklikken: de zwart-wit-gestipte elastiek zorgt ervoor dat ik de sleutels zonder loshalen tot aan het sleutelgat kan 'rekken'.

Mix 'n Match
Mix 'n Match

Naast het sleutelkoord iets wat nog het best te omschrijven valt als een klimmuur van drukknopen. Ik hamerde willekeurig wat 'mannelijke' drukknopen op verschillende hoogtes in en zal de vrouwelijke vriendinnetjes in de toekomst vastzetten aan al wat een vast plekje in mijn tas nodig heeft. Zoals een opvouwbaar boodschappenzakje. Of, in dit geval, mijn maandverbandzakje, dat u mogelijks herkent als Berres doopsuikerverpakking. Prachtig van stof en perfect van formaat (voorziening cadeau Fabienne!). Dankzij de drukknopen verwijder ik makkelijk het zakje en hoeft niet de volledige tas mee op toiletbezoek.

Mix 'n Match

Het binnenvak is qua formaat perfect voor een cursusblok of haar digitale equivalent. Om mijn laptop geen ontsnappingsmogelijkheden te geven (mijn tassen brengen een lesochtend meestal liggend onder de stoel door en durven dan al eens wat vulling te verliezen) voorzag ik een klein lusje met een drukknoop, die de inhoud van het binnenvak netjes op haar plaats houdt.

Mix 'n Match

Nooit eerder worstelde ik zo met mijn naaimachine, zelfs tot spierpijn toe. Nooit eerder was ik zo trots op een resultaat. Ik ben verliefd, écht verliefd, op de tas en haar afwerking.

Mix 'n Match

Seija vond het net een zeemeermin, en de naam voor deze tas was geboren. Hopelijk zwem ik met tas en al vlotjes door het nieuwe academiejaar. Opnieuw een volledig studiepakket is het plan, dus ik kan wel wat meermingeluk gebruiken!

Mix 'n Match

Nog enkele tips voor wie soortgelijke plannen heeft:
  • Kurkleer stikt én strijkt ongelooflijk gemakkelijk. Alleen stoomstrijken is geen goed idee: dat geeft vooral op de naturelvariant kleine zwarte verkleuringen.
  • Het imitatieleder was iets lastiger om te stikken. Ik kleefde papierplakband op de naden en stikte daarover, zo gleed mijn voetje makkelijk over de stof. Nadien scheurde ik het gewoon los en had ik een nette naad.
  • Ik gebruikte overal een ledernaald, maar je kan kurkleer ook makkelijk met een gewone naald stikken!
  • Behandel alle patroondelen voor het stikken met HG Waterdicht of een ander water- en vuilafstotend product. Het is makkelijker om dat vooraf te doen dan wanneer de tas al in elkaar zit.
  • Wil je net als ik een Mix 'n Match schoudertas? Laat het patroon van de Mini dan op 115% afdrukken in een copyshop, en bevestig een draagriem aan de zijkant. Hiervoor verstevig je best ook de zijkanten van de binnenvakken, zodat het daar niet doorscheurt. Verstevig de bovenkant extra, bijvoorbeeld met een strook hard plastic die je onder het handvat laat doorlopen (ik deed dat niet en dat is het enige waar ik spijt van heb). Bij een handtas is op die plek iets meer stevigheid nodig dan bij een rugtas. 
Mix 'n Match

En wat was dat nu met die cameraploeg? Tendens TV zocht boekentasnaaisters voor een reportage en wij lieten ons gewillig filmen. Beeld en klank bij ons naaiproces ziet u hier!


Patroon: Mix 'n Match Mini vergroot tot 115% - Mind the Whale
Mint kurkleer: K-bas
Naturel-goud kurkleer: Madeline de Stoffenmadam (tijdelijk uitverkocht, maar wel nog te krijgen bij K-bas!)
Mint met gouden imitatieleer: Nemesa - Lotte Martens (limited edition, te koop per 60cm of in linten van 10cm)
Voeringstof: Feathers Mineral - Charley Harper's Nurture collection voor Birch - gewonnen in de Compagnie M.-wedstrijd
Fournituren en versteviging: K-bas en de Khadetjesvoorraad
BewarenBewaren
BewarenBewaren

74 opmerkingen:

  1. zo leuk om jullie stem eens te horen :-)
    top studententas!
    Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het verbaast mij ook altijd hoe blogstemmen klinken ;-) Het doet gek om de mijne te horen, maar als jullie het tof vinden is de missie geslaagd!

      Verwijderen
  2. Wauw, prachtige tas! Dat zag er een gezellige naaidate uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waaaaawie! Wat een prachtig resultaat, top job!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn mond valt echt open! Zo mooi, de combinaties, echt heel mooi! Ik ben nog aan het twijfelen om zelf een boekentasje te maken. De dochter gaat naar school na de herfstvakantie. Ik ben niet zeker of mijn standaardbrothertje dat gaat aankunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niemand zegt dat je voor kurkleer, imitatieleer en gigaveel lagen Decovil moet gaan natuurlijk ;-) Met gewone canvas of katoen lijkt me dat prima te doen voor elke machine! Nauwkeurig en traag stikken is de boodschap.

      Verwijderen
  5. Je bent al even ingenieus in alle extra opties als je grote voorbeeld !!! Schitterend gedaan !!! En vooral ook heel veel succes volgend academiejaar !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Omver geblazen, dat vat het zo wat samen. Perfecte combinatie van alles! Dikke dikke pluim! En nu nog een maandje relaxen, en regelmatig verliefd gluren naar de meermintas ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het lijkt wel alsof jij hier kan binnenkijken; dat verliefd gluren gebeurt dus écht om de 10 minuten ;-)

      Verwijderen
  7. Ik kende het verhaal al, ik deel alle meningen ;-), maar mijn ogen snoepen hier van de details die ik nog niet zag! ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige tas Eva. MAAR DIT IS NIET JE EERSTE TAS !. Enkele jaren geleden (3 om precies te zijn) heb ik je overtuigd om voor mij een tas te maken. De bedoeling was een mooie zwemtas uit de stof van mijn avondkleed dat ik droeg toen ik jaren jonger was. Samen hebben het patroon getekend en nagedacht. De tas bewijst nog altijd haar dienst maar niet als zwemtas (mijn maten waren toch wat overschat). Elke reis (hoe kort ook) gaat ze met me mee met mijn hoofdkussen, laken en reismatras erin. Ze weegt niet zwaar (wat belangrijk was), is waterdicht, mooi om te zien en past perfect bij de later aangekochte valies op wieltjes en bezorgt me hierdoor steeds een redelijk nacht.
    Ik weet dat je toen ook gezweet hebt want tassen vond je niet leuk maar toch bedankt voor die praktische tas !!
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben blij dat je er nog steeds zo veel plezier van hebt Marijke! Sindsdien maakte ik hier en daar nog wel iets tasachtigs - kijk maar eens onder het label 'tas" - maar mijn hart blijft toch bij (kinder)kleding.

      Verwijderen
  9. Een prachtexemplaar!
    En wat een details, daar is duidelijk heel erg lang en goed over nagedacht!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De meeste details ontstonden tijdens het naaien zelf, maar ik ben blij met hoe ze uitdraaiden!

      Verwijderen
  10. Prachtig! En dat idee van de drukknoopjes is wel geniaal zeg :)!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw, wauw, wauw! Wat een pareltje! En meteen ook twee tv sterren er bij. Mijn maakstress kwam meteen terug bij het bekijken van het filmpje. Gelukkig staat er hier nu ook sinds vannacht een afgewerkt exemplaar te pronken. Maar vergeleken met jou versie, met alle extra opties en handigheden, leek het alsof ik voor de simpele oplossing ging.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh zo ontzettend mooi! Ik dacht dat ge 3 lagen dikke decovil had 😉, maar 3 lagen light is ook al heel wat. Ik zou bij mij een volgende keer ook de buitenkant met Decovil en de binnenkant met Decovil Light doen ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had liever wat echte Decovil ook gehad, maar een volgende keer komt er hopelijk niet te snel: ik hoop nog lang van deze te genieten!

      Verwijderen
  13. Hoe een leuk filmpje én resultaat!! En dat dat sleutelkoord: Schitterende vondst!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Amai zeg, wat een tof filmpje! Dikke pluim!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een hele mooie en unieke studententas! Het idee van de sleutelkoord en de drukkertjes ga ik onthouden!
    Geniet nog van je vakantie en dat nieuwe studiejaar komt zeker goed 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het eerste wat ik denk is: ZOT! Haha, ik vind hem prachtig, maar nadat ik zo ook eens een gans gevecht moest doen met mijn naaimachine en decovil heb ik het tassen-naaien echt opgegeven. Maar wauw voor de kleuren en de details en de stoffenkeuze en alles. Well done! Je zal alleszins opvallen als je door Leuven paradeert :-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigen kroost is voor de toekomst, maar ik denk dat het met tassennaaien gaat zoals met bevallen: na een tijdje vergeet je de pijn van de vorige keer ;-) Mijn eerste Decovilervaring (en -mislukking) dateerde al van 3 jaar geleden, en ik ben blij dat ik er mij nu opnieuw aan waagde!

      Verwijderen
  17. Een prachtexemplaar waar je terecht trots op mag zijn. Succes in het nieuwe academiejaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Jullie stralen in het filmpje :)... en terecht, zo'n knappe tassen chapeau!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat wij sowieso al wel zonneschijngezichtjes hebben, en nog meer van samen naaien!

      Verwijderen
  19. Ik had ongeveer hetzelfde idee in mijn hoofd zitten!!! Maar dan in de ogmekeerde combinatie, en met mintkleurig kurkleer.
    Maar mijne zal nog niet voor meteen zijn.
    Zeg, behandelde jij je kurkleer dan ook met HG?
    Mooie tas, supermooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik behandelde alle delen met HG, ook het kurkleer. Zelfs meerdere keren :-) Mint met naturel-goud vind ik echt een prachtige combinatie, dus ik ben er zeker van dat jouw tas een pareltje zal worden!

      Verwijderen
  20. Wauw eva! Als nu al je medestudenten niet groen zien van jaloezie is er wel degelijk iets mis met hun smaak! ;) die rekker aan de sleutekriem is kei goe gevonden! Heb zelf ook een sleutekring met musketonneke voorzien in men handtas, maar die rekker had nog leuker geweest

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een winkelhandtas van mij had hetzelfde, toen bedacht ik mij dat een elastische variant nòg handiger zou zijn. Ik vraag mij alleen af hoe lang de elastiek het effectief zal volhouden, volgens mij is jouw sleutelriem wel duurzamer!

      Verwijderen
  21. Hoe mooi is dit zeg!!! Jij start je academiejaar in stijl, zoveel is zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat ben je toch buitengewoon creatief (en warme) in alles wat je doet!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een prachtstuk Eva, je hebt echt een oog voor topcombinaties en ultieme details. Altijd fan!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Je hebt jezelf overtroffen, Eva!! Dit is het meest unieke stuk dat dit jaar in blogland gemaakt is. Wauw!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou ik nu niet durven stellen, maar het is in elk geval het speciaalste stuk uit mijn naaicarrière!

      Verwijderen
  25. Moh wat een zalig mooie en praktische tas! En waar die doopsuiker zakjes al niet goed voor zijn ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alsof je het expres deed! Dat zakje is zo mooi dat ik blij ben dat ik het zo kan blijven gebruiken!

      Verwijderen
  26. Zo'n knappe meermintas! Daar is echt over nagedacht, amai! Ondergetekende is stikjaloers :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stik-jaloers ;-) Als je houdt van een lang project met wat uitdagingen kan ik je zeker zo'n meermintas aanbevelen! Perfect voor leerkrachten :-)

      Verwijderen
  27. Helaas ben ik niet zo voorzienig als jij nu bent geweest... Opnieuw trek ik morgen met mijn oude boekentas naar school :-(. Jaloers op jouw exemplaar waarbij werkelijk opnieuw aan alles gedacht is! Prachtig kleurencombinatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Geweldig! Die tas is mooier dan al wat je in de winkel kunt vinden. Ik denk dat je een inspiratiebron en een voorbeeld van moed en goede smaak bent voor heel veel naaisters. (voor mij in elk geval)
    Succes in het nieuwe academiejaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Heel erg mooi! Knap gemaakt! Mag ik je vragen waar jij het imitatieleer van lotte martens gekocht hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kocht het bij Lotte Martens zelf, in haar winkel in Kessel-Lo. Ik stuurde haar een mailtje om te vragen in welke winkels het te koop is/komt, zodra ik meer weet laat ik het je weten!

      Verwijderen
    2. Merci voor jouw antwoord! Ik ben ook van kessel-lo en kwam al vaak in haar winkel, maar ik dacht dat hij nu toe was... vandaar mijn vraag �� dank om me iets te laten weten! X

      Verwijderen
  30. echt WAAAAAW! ik weet niet of ik het aandurf, zo'n boekentas. Maar mn zoon vroeg er al eens subtiel naar... mss dat ik toch ga zwichten na het zien van deze beauty <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n naai- en combinatietalent als jij moet dat zeker kunnen! Ik zou zeggen: waag het, en ik kijk uit naar het resultaat!

      Verwijderen
  31. Top combo en perfect verwerkt! Love it, big time!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Prachtig gewoon.... En dat filmpje, super leuk! Ik kijk al uit naar onze ontmoeting in oktober :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wauw!! Echt zotschoon! En er is serieus over nagedacht, een praktische tas waar je ongetwijfeld veel plezier aan zult hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Die tas is fantastisch mooi!!! Ik ben ook verliefd. En zoveel details, je hebt er duidelijk erg goed over nagedacht. Super super knap, de combinatie van stoffen, het formaat, alles! Die accolade geeft het een extra touch, functioneel of niet. Echt heel erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ik sta er altijd van versteld hoe jij elegantie met comfort kan combineren! Mooi en praktisch gaan hand in hand. Heel knap gedaan en vlot uitgelegd in het filmpje!

    Blij om te horen dat het beter met je gaat :-) Veel succes met het nieuwe academiejaar en geniet nog van de laatste vakantiedagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Mooie tas en je hebt een mooie kleurcombinatie heb je gebruikt. Zo ga je straks nog met plezier naar school ;-)

    Leuk filmpje!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Dat is een ronduit prachtige tas.
    De sleutelrekker: geniaal.
    Dat wordt een superjaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Dit is gewoon een on-ge-lo-fe-lijk prachtige tas, ik ben verliefd! Kan ik er eentje bestellen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nog een beter idee: we doen eens van naaidate en jij maakt er eentje!

      Verwijderen
    2. Ik denk niet dat dat op één naaidate gefikst is en er staan nog zo veel andere dingen op mijn naai-verlanglijstje, maar die date op zich zie ik helemaal zitten!

      Verwijderen
  39. Hoe tof om u eens in beweging te zien! (supercoole tas ook, daar niet van!)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...