topbar

woensdag 17 augustus 2016

Just colourblock and knot it!


Ik ben de vriendenboekjesleeftijd al lang voorbij, maar nu pas weet ik wat in te vullen op het voorlaatste lijntje. "Mijn idool". Vroeger zette ik daar resoluut een schuine streep, want mijn enige idool was mijn mama en dat scoorde nu niet bepaald hoog op de coolheidsladder. Steekt iemand me morgen zo'n boekje onder de neus, dan vervang ik de streep door "Riet". Auteur van Zo Geknipt 1&2, brein achter Mind the Whale en Leven met Liv. De dame die zowel met patronen als met woorden kan toveren, wiens neuronen voorgeprogrammeerd lijken voor het bedenken van originele oplossingen. Mijn eerste bezoek aan haar blog duurde uren, want ik las hem helemaal van voor naar achter door. En dat meer dan eens. (Mijn geheugen mag dan bovengemiddeld ontwikkeld zijn voor nutteloze feitjeskennis, ik denk niet dat er veel andere blogs zijn waarbij ik het quizje "Citeer bijhorende blogtitel en -tekst bij deze foto's" foutloos zou kunnen volbrengen. Helaas heeft geen enkele prof mij daar ooit naar gevraagd.) Telkens daar een nieuwe post verschijnt, laat ik alles vallen en zet alvast mijn glimlachggezicht op, wetende dat ik het na vier zinnen al nodig zal hebben.

Just Knot It

"Een leuk mailtje van mijn idool!" antwoordde ik op de vraag waarom ik zo naar mijn laptop zat te lachen. Zus (die bij het woord "idool" waarschijnlijk een Hollywoodhottie in gedachten had) trok grote ogen: "en die mailt zomaar naar JOU?" Ik glimlachte en deed een inwendig dansje. De reply werd een aaneenschakeling van uitroeptekens en vrolijke woorden: natuurlijk wilde ik met haar laatste geesteskind aan de slag!

Just Knot It

Net zoals bij baby's in de buik liefde ik het achtste walviskind al lang voor het geboren was. Dit jurkje zette mij aan tot een zwanenaankoop en de zij-overlap was de spreekwoordelijke schop om dat lang verstopte idee ook eens te testen. Daar deden onze breinen even van "think alike": sinds de lancering van Hanami plande ik om die rug-overlap eens naar de zijnaden te verplaatsen. Maar wederom was Riet sneller: nog voor ik het idee ten uitvoer had gebracht, werd er een patroon geboren dat mij dat denkwerk ontnam. Geen wonder dat ik juichend ja riep!

Just Knot It

"Eéntje voor Liv" was mijn eerste reflex. Maar toen Loes (één van onze knappe Tulip-modelletjes) hintte dat zij ook wel eens een Eva-jurkje wilde, paste ik mijn bestemmeling aan. Vertrouwende op de maattabel knipte ik de 116 met lengte 128, en dat zit goed met nog wat groeiruimte. Ter vergelijking: bij Tulip draagt Loes de 128 zonder aanpassingen. Iedere patroonontwerper tekent anders, dus meet dochterlief zeker goed op als je één van beide jurkjes plant!

Just Knot It

Zoveel mogelijkheden in één patroon dat kiezen zonde zou zijn. Ik ging full-option met overlappende zijnaden, plooitjesvoorpand, paspels en knopenpat.

Just Knot It

De stofkeuze liet ik me letterlijk door haar ingeven. "Daarmee kunnen liefhebbers van colourblocking uit de bol gaan", schreef ze. Loes' mama deed daar met "Loes staat mooi met felle kleurtjes" nog een schepje bovenop. Ik haalde mijn effenkatoentjesvoorraad uit de kast en gebruikte wel 5 verschillende Kona Cottons. En alsof dat nog niet genoeg was, combineerde ik met een regenboogstofje. Ik denk dat ik daarmee JustKnotIt-recordhouder ben ;-) Maar: het record is breekbaar! Wie hoger wil bieden kan met dit patroon tot 9 stoffen combineren. Mogelijkheden te over, zei ik dat al?

Just Knot It

Haar mama had gelijk: de felle kleuren staan prachtig tegen Loesjes' donkere huid. Voor wie haar niet kent geeft de jurk ook wat dragersinformatie mee: het meisje erin is even speels, kleurrijk, deugnieterig en onbezorgd als haar jurk!

Just Knot It

Een kleurtjesjurk voor een kleurig kind. Blote voeten in een tuin vol zon. Kreukjes en vegen met de allergrootste glimlach. Hartjes van Loes voor Just Knot It!

Just Knot It

Patroon: Just Knot It - Mind the Whale - maat 116 met lengte 128
Stoffen: Kona Cotton Canary, Woodrose, Bahama Blue, Lime en Papaya (Bambiblauw) + Geo Pop Sorbet (Robert Kaufman, overgekocht van Mieke)
Model: Loes, 7 jaar
BewarenBewaren

41 opmerkingen:

  1. Prachtig! Kleurrijk! Het is dat ik geen negen verschillende kona cottons heb... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. super! Die felle kleurtjes staan heel mooi tegen haar donker velletje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hè! Tijdens het maken was ik bang voor overdaad, maar het past perfect bij haar kleur en karakter.

      Verwijderen
  3. Oooh, ze straalt in haar jurk zeg! Ik ben een hele grote fan van kleurtjes en daarom zit ik nu ook met een grote glimlach naar mijn laptop te staren ;-).
    Wederom een parel Eva! x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als het aan mij lag, won jij dat pakket stof. Ik word er helemaal vrolijk van!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw! Zo'n kleurrijke regenboog dit kleedje! Prachtig Eva!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een donker vel en felle kleuren: altijd succes! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo mooi, zo kleurrijk, zo perfect voor het kind er in!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige kleurrijke combinaties! Perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. idool Eva, je hebt dat weeral prachtig gedaan! En Loes staat er echt super mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo'n splash of colours, dat werkt perfect bij Loes' bruine huidje!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De titel 'idool' is vergankelijk, de titel 'mama' gelukkig niet... Proficiat Riet! Proficiat Eva!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De titel 'mama' blijft wel bovenaan! Maar in het rijtje tussen Beyoncé en Ronaldo durfde ik dat nooit te schrijven ;-)

      Verwijderen
  12. Waw, Eva!! Een combinatie die ik zelf nooit zou maken, maar zie hoe mooi dat haar staat zeg. Well done!!

    Enne, ik vind dat jij ook kunt toveren met woorden en patronen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het is een prachtige dag voor een waterijsje. Dankjewel voor deze waterijsjesversie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. (En ik hoop dat ik nooit je mama tegenkom, of dat ze heel vredelievend is. ;-) Maar verder wel heel blij met je lieve woorden!)

      Verwijderen
    2. Dat is ze :-) Ze bekleedt gewoon een andere positie dan die van "idool" !

      Verwijderen
  14. Zo lyrisch kan ik het jammer genoeg niet verwoorden, maar wees er maar zeker van dat jullie niet alleen op woordenvlak serieus aan elkaar gewaagd zijn !
    Een echte prachtjurk !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh, wat een mooie versie! Ik word helemaal vrolijk van die felle kleurtjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. En na het zien van deze versie ben ik echt verkocht * zo schoon en zo jammer dat die dochter geen kleedjes wilt aandoen. Of misschien wel als ik haar 9 stoffen laat kiezen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik sluit me helemaal bij JoChapeau aan! Ook ik liet me zelf tijdens de eerste bezoeken aan Riet overspoelen door zoveel visueel textueel moois, nu maakt mijn hart elke keer een sprongetje als ik een blog van jou zie verschijnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat staat ze prachtig met deze felle jurk!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. I cannot get over how amazingly beautiful this colorful dress is! It is GORGEOUS!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Die proffen weten gewoon niet wat ze moeten vragen #schaterlach
    Het is een kleurenpracht die wellicht nooit onder mijn machine zou belanden, maar wat staat die jurk haar prachtig Eva, ongelooflijk mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een examen met naaivragen, dat zou nog eens wat zijn. Ik denk dat ik de verkeerde studierichting koos ;-)

      Verwijderen
  21. Jij staat even hoog op mijn lijstje 'wie kan met woorden toveren en de meeste originele oplossingen ' bedenken als Riet (slijm slijm maar wel heel erg gemeend!)
    De jurk is zo prachtig, deze beelden brengen kleur aan mijn dagje ;-) !

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Zoveel kleurenpracht op een eenvoudige maandagochtend. De jurk is werkelijk prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Een kleurbom, maar wat staat het haar schoon ! Prachtig !

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een leuk kleurrijk exemplaar en leuke foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik zou het zelf niet bedenken, al die kleuren, maar het is heel geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...