topbar

vrijdag 1 maart 2019

Tienertas voor niet-meer-tieners

Hallo!

Dit molletje piept voorzichtig uit haar gangenstelsel omhoog. Ergens tussen leven en nogmeerleven was de blog in winterslaap geraakt. Tot zij zei dat ze me hier miste, en dat was net genoeg motivatie om op het wekfluitje te blazen!


Het is van deze boekentas geleden dat hier nog een post onder het label ‘tas’ verscheen. Ik verkondigde het overal: “ik ben geen tassennaaister, en ik zal het ook nooit worden”.  Geef mij maar kleren: minder geduw en getrek met versteviging. Althans, dat dacht ik.


Wat was er dan nodig om mij van kamp te doen veranderen?  Een visioen? Een bliksemschicht? Een engel in een droom?

Niets van dat alles. Gewoon een hamer en een metalen pijpje. Ineens wil ik alleen nog maar dingen naaien waar ik holnieten in kan kloppen. Tassen dus!


Dit eerste exemplaar was een test. De eerste keer holnieten (en uiteraard had ik er maar net genoeg besteld zodat het meteen "voor echt" moest), de eerste keer volleren riemen. Qua patroon hield ik het dus simpel: de gratis handleiding voor de tienertas van Jace did it gidste mij stap voor stap door het maakproces.


Zo eenvoudig het patroon, zo chique de materialen. Met handgeprinte Lotte Martens ben je al-tijd zeker van een prachtstuk, en het kurkleer en de hengsels combineren er wonderwel mee. Stevig verliefd ben ik op die volleren riemen, trouwens. Zo zacht, zo soepel. 


Het enige wat ik een volgende keer zou veranderen, is de mate van versteviging. Ik gebruikte nu de voorgeschreven H640 maar vind de tas nog wat 'slapjes' staan (perfectionisten zagen vast al plooien op de foto's). Binnenkort torn ik de voering los en steek ik er een laagje Style-vil tussen. 


Oh, en het enige wat ik veranderde (klakkeloos handleidingen volgen, ik?) was de toevoeging van een buitenrits en van binnenzakjes.



De ritsen recycleerde ik uit moeders oude handtas die dringend aan vervanging toe was. Op een dag tijd was het scheurende exemplaar ingeruild voor deze!


Een tienertas voor een vijftiger. Ofte: een patroon voor alle leeftijden. 


De originaliteitsprijs win ik hier niet mee, want het is een schaamteloze kopie van deze parel. Maar de prijs voor beste dochter, mja, die lijkt me toch wel van toepassing. 


Een tweede versie ligt klaar en de holnietenvoorraad is on point, ik ben klaar voor meer tassengenaai!


Patroon: Tienertas - Jace did it! (gratis patroon)
Buitenstof: Dicentra navy - Lotte Martens - gekocht bij de Stoffenkamer
Bodemstof: kurkleer naturel met goud - gekocht bij K-bas
Voeringstof: pied de poule - overgekocht van Mieke
Ritsen: gerecycleerd uit een oude handtas
Hengels: volleren riem cognac 10 mm - gekocht bij K-bas
Holnieten brons 9mm - gekocht bij K-bas
Tasvoetjes brons - gekocht bij K-bas
Label: Nominette (gekregen)

18 opmerkingen:

  1. blij dat je terug bent :)
    en veel hartjes voor de mooie tas!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tassen lijken mij ook altijd een brug te ver, vooral alles wat je ervoor aan moet schaffen. Aan de andere kant ook iets waar je hee veel plezier van kunt hebben, dus wie weet...ooit ��. Prachtexemplaar om mee te voorschijn te komen, kijk uit naar de volgende blog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik voelde dezelfde drempel maar eigenlijk valt dat aanschaffen best mee: ik kocht enkel een holpijp en fournituren. We gingen eerst samen op tassenshoppingtocht maar vonden niets naar onze zin / binnen onze prijscategorie. Voor alle materialen betaalde ik in totaal ongeveer 60 euro, dus in het tassensegment valt dat qua aanschafprijs mega mee!

      Verwijderen
  3. Ik ben de gelukkige eigenaar van een prachtig originele handtas en van twee opperbeste dochters, ook als ze niet naaien ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waaw, een prachtige tas! Welkom terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooie tas! Inderdaad een tas voor alle leeftijden, en zeker uit zo'n heerlijk blinkend chique stofje! Ik ben blij dat je je drive terug gevonden hebt, welkom terug! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die stof maakt het af hé! Daardoor wordt zelfs het eenvoudigste patroon nog een parel.

      Verwijderen
  6. Wat een prachtige tas voor een comeback.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi Eva, en ik heb je ook gemist hier! Snel terugkomen he!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. prachtige stof, mooie stoffencombinaties!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die stof is zo'n parel hé! Eén van mijn favoriete LotteMartens'jes aller tijden!

      Verwijderen
  9. Welkom terug hier! En direct met zo'n prachttas, 't zal wel zijn dat je mama daar heel content mee is.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...