topbar

vrijdag 29 maart 2019

Bloesems op een broek

**Een tutorial om deze broek ook te maken, vind je hier**

Oker, het was mijn kleur niet, dacht ik. Maar ja, dat dacht ik enkele jaren geleden ook van zero waste leven en intussen is mijn afvalgebruik vrijwel nul. Ofte: buiten je comfortzone vind je de mooiste dingen.


En dat LotteMartens'jes bij de allermooiste dingen op aarde horen, dat weet elke stoffenliefhebber.


Van stof-van-Lotte weet ik zeker dat hij duurzaam is. Ah ja, ik werkte er twee jaar lang en zag dus wekelijks hoe ecologische stof en inkt op waterbasis samen prachtstoffen worden (en hoe arbeidsintensief dat drukproces is). Do it now, heet haar nieuwe collectie: met een knipoog naar klimaatmarsen, maar vooral met een boodschap. Ondanks de kleine winstmarges kiest Lotte voor lokaal en duurzaam. Bij goedkope stoffen, getransporteerd uit lageloonlanden, is weinig vriendelijkheid voor mens en wereld te bespeuren. En ja, duur-zaam is ook duur-der, maar wie zegt dat een mens elk seizoen vijf nieuwe kledingstukken nodig heeft? Consuminderen, ik oefen mij erin. 

Naaien, dat blijf ik echter te graag doen om te minderen. Mijn eigen kast heeft niet veel meer nodig, gelukkig zijn er anderen die ik blij kan maken met mijn naaiplezier!  


Dit prachtige fotomodel (geeft u mij alstublieft even gelijk dat dat bijvoeglijk naamwoord op haar van toepassing is? Ze moet nog overtuigd worden.) heet Claire. 


Clara en Claire, dat is toch voorbestemd? Het patroon was niet op mijn lijf geschreven, maar duidelijk wel op het hare. 


En geloof het of niet: ik kreeg die hele broek uit 1 paneel! Hoekanda? Nieuw aan deze collectie is dat de panelen zowel op kinderhoogte (60 cm) als op dameshoogte (120 cm) komen. Eindelijk kon ik dus eens een broek in LotteMartens maken! Deze stof heet Florentes 022, oker met een gouden bloemenprint.

Voor de ene pijp gebruikte ik de printkant van de stof, voor de andere het effen deel. 


Uit het laatste restje print kreeg ik nog net een striklint. Dat plaatste ik aan de tegenovergestelde kant van de pijp-met-print, zo is het geheel mooi in evenwicht. 


Ik maakte maat S en paste niets aan.


Of toch wel: ik liet de zijnaad weg! Om de prachtige print zo weinig mogelijk te doorbreken knipte ik de broekspijpen in één deel. Dat vraagt een kleine aanpassing in de werkwijze, maar ik nam foto's zodat je gewoon deze tutorial moet volgen om deze broek na te maken. Dan wordt het echt één rechte stiklijn van prachtstof naar perfect resultaat!


Ons kot zet haar beste duurzaamheidsbeentje voor. We gingen samen betogen, koken wekelijks vegetarisch voor elkaar, halen boodschappen en afhaalmaaltijden met onze eigen potjes, en wonnen onlangs zelfs de eco challenge van de KU Leuven. Dat deze broek nu in de kleerkast van een kotgenoot hangt, dat leek wel voorbestemd. 


Ben jij van het duurzame type ? Of geen fan van oneerlijke arbeid? Of gewoon liefhebber van schoonheid? Eén adres: de Lotte Martens webshop! Ik droom nu al van eenzelfde culotte in deze stof: die dameshoogte-panelen, ik vind ze top!


Ik kreeg deze stof cadeau om de aankondiging van de nieuwe collectie te promoten. De verliefdheid is volledig oprecht: ik heb zo'n bewondering voor de manier waarop Lottes stoffen gemaakt worden en voor de werkdagen van 18 uur die ze maakt om zulke sprankeltjes eerlijke schoonheid op de wereld los te laten. Haar stoffen zijn niet goedkoop, dat weet ik ook (ik koop ze zelf ook regelmatig) maar ik weet wel hoe ze hun prijs keihard waard zijn. En ik blijf zo hard verliefd worden op elke nieuwe print!

Stof: Florentes 022 - adult versie (120cm hoog, 140cm breed) - Lotte Martens *gekregen*
Patroon: Clara culotte - WISJ - maat S. Aanpassing: pijpen uit 1 stuk, tutorial hier.
Model: kotgenoot Claire 

11 opmerkingen:

  1. Prachtige broek! En inderdaad: prachtig model!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel knap model en heel knappe broek!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een locatie en wat een wreed unieke broek voor een prachtig model . Ik wil ook uw kotgenootje worden hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. prachtig eva! Het fotomodel is een prachtige dame! En heerlijk hoe je liefde voor de stoffen van Lotte naar voor komt :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk soms dat ik te lyrisch schrijf, maar ik kan écht niet anders! Als ik dingen (of mensen) graag zie, moet ik mijn liefde in heel veel woorden strooien ;-)

      Verwijderen
  5. Oker is ook niet aan mij besteed en met mijn heupen zou ik nooit een broek uit zo één paneel krijgen, maar Claire en Clara aanschouw ik met veel plezier op scherm, zeker als de creatie, de foto's en de woorden uit jouw hoofd en handen komen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tot maat M lukt het sowieso, dat testte ik uit, met de L heb ik het nog niet geprobeerd. Maar dankjewel voor je enthousiasme, altijd fijn om te horen dat mensen hier graag komen lezen!

      Verwijderen
  6. Alsjeblieft, genoeg van zoveel bedrog, ze zeggen alleen wat iedereen wil horen, velen doen alsof ze leraar zijn, maar zeer weinigen hebben echt kennis, en geloven niet meer dat ze gratis werken en betalen nadat ze resultaten hebben gezien, dit is totaal onjuist, ik kan getuigen van een heel aardige persoon die me heeft geholpen mijn man terug te krijgen, hij is een persoon die echt de gave heeft om te helpen, ik deel zijn contact zodat je het zelf kunt controleren, WhatsApp: +2349046229159
    E-mail: dawnacuna314@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...