topbar

vrijdag 22 maart 2019

Vilt en holnieten

Het stormweekend liet zich opvolgen door een soortgelijk exemplaar, dus mama's feestoutfit wacht nog een extra week op foto's. Eerst dus een andere belofte: de tweede tienertas!


Opnieuw niet voor een tiener, wel voor een lieve tante (maar 'de tantetas', geef toe, dat zou een ontzettend onaantrekkelijke naam zijn voor die stoere tas én tante!). 


Grote fan ben ik van holnieten en van de volleren riemen van K-bas. Niet-zo'n-grote fan ben ik van versteviging of van slappe tassen. Dus koos ik voor een stevig vilt dat zelfs geen laagje plakkatoen vereiste om toch mooi recht te staan. 

Enkel in de bodem naaide ik een extra laag vilt zodat hij zeker stevig genoeg zou staan. De bruine bodemstof is een waxed cotton die ik kocht om ooit-eens een rugzak mee te naaien, maar waar ik niet af kon blijven omdat hij zo mooi bij het cognackleurige leder paste ;-)


Het patroon is een aangepaste versie van de tienertas van Jace did it. Ik gebruikte de afmetingen van het bodemdeel zoals het patroon ze voorschrijft, maar schuinde de tas een beetje uit naar boven toe (45 cm ipv 42 cm breedte) zodat hij meer een trapeziumvorm kreeg.


De tas kreeg een verzonken rits, die niet inbegrepen was in het patroon en mij als tassenleek serieus wat hersenbrekens bezorgde. Uiteindelijk maakte ik een constructie waarbij ik de rits stikte aan twee vilten stroken die over de breedte vastzitten onder een laag bias en aan de uiteinden omhoog komen. Dat kon omdat vilt niet rafelt aan de uiteinden, maar is niet meteen een aanrader als je enkel rechte stiksels wenst (tassenleken: excuus voor de ontzettend cryptische omschrijving)



Die holniet rechtsboven, daar hoort nog een verhaal bij. Ik klopte er eentje mis in, verwijderde die eenvoudig en schadeloos dankzij dit filmpje (lachsalvo op seconde 3, maar zijn techniek is wel effectief!), maar toen had ik dus een bronzen holniet tekort.

Een holnietennaaister is eigenlijk ook een beetje timmervrouw; naast een hamer behoort ook schuurpapier tot haar uitzet. Na enkele seconden schuren veranderde een zwarte holniet in quasi-brons. Als u met eenzelfde probleem zit: bij deze een lifehack die van pas kan komen!



De tas heeft twee hengsels van 75 cm die zowel als handvat  als als schouderriem kunnen dienen. De volleren riemen van K-bas zijn zo heerlijk in aanvoelen en geven het geheel meteen een professionele touch.


De persoonlijke touch, die bevindt zich aan de zijkant. Een houten sleutelhanger, gegraveerd door Broer, met een boompje dat ik tekende. Niet zomaar een boompje, maar de bloesemboom die symbool staat voor Moeke, haar mama en mijn oma. Toen Moeke vorige lente overleed, schilderde ik deze bloesemboom met waterverf op het doodsprentje. Sindsdien blijven bloesems ons geheime Moeketeken. 


Het boompje bengelt niet enkel aan deze tas, maar graveerden we meteen in tienvoud, zodat hij de sleutelbossen van alle familieleden siert. We wonen ver van elkaar, maar in Moekes bloesems zijn we elke dag verbonden. 

Patroon: tienertas, Jace did dit (gratis patroon). Aanpassingen: lichtjes uitgeschuind naar boven toe, toevoeging rits
Buitenstof: dikke grijze vilt – Hexagoon
Bodemstof: Oilskin cognac – De Stoffenkamer
Hengsels: volleren riem cognac 15 mm – K-bas

Voeringstof: ooit bij Hexagoon

9 opmerkingen:

  1. Prachtige tas met een mooi verhaal bij! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een hele mooie tas en wat een mooi verhaal achter deze tas.
    Het siert je!!!
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige tas met mooie accenten en een bijzonder sleutelhanger.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Grote fan van de details!
    -vooral van die die mijn hart verwarmen <3-

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie tas met een nog veel mooier verhaal er achter. Zo bijzonder dat je die boom zelf schilderde en je broer hem graveerde!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Eva,

    Ik ben alle instructies aan het doorlezen, maar ik heb toch een vraag (als beginner). Jij geeft hierboven in je blog het volgende aan:

    "maar schuinde de tas een beetje uit naar boven toe (45 cm ipv 42 cm breedte) zodat hij meer een trapeziumvorm kreeg".

    In de instructie van Jace did it is de tas in z'n geheel toch al 45 cm? Heb jij de bodem van de tas smaller gemaakt of moet deze naar boven toe 48 cm worden? Groetjes, Mirna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat dat een foutje in mijn onthoud-cijfers-skills is en dat ik hem bovenaan inderdaad 48 cm breed maakte ;-) Leuk dat je ook een tienertas plant, veel plezier ermee!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...