topbar

maandag 11 maart 2019

Stormweer feestweer

Niet dat beide titelwoorden een oorzakelijk verband in zich dragen. Rukwinden die ongevallen en omgevallen bomen tot gevolg hebben, zijn bezwaarlijk feestelijk te noemen. Maar gisteren vierden wij feest én stormde het.


De feesteling in de schijnwerpers was mijn lieve mama. Voor haar naaide ik een maxi dress en een lange Julia kimono in de zachtste lichtste stoffen. Ze was een plaatje, die mama van mij. Alleen was de wind zo sterk dat haar zwierige outfit eerder een verwaaide vuilniszak leek op de buitenfoto's. Volgend weekend doen we fotoherkansing, en dus ziet u mijn outfit als eerste.


Ook licht verwaaide foto's, al is dat eerder aan de haren dan aan de outfit te zien. Voor mij geen lichte zwierstoffen maar stevige scuba boven een simpel zwart jurkje. Scuba is een fotografeer-aanrader in moeilijke weersomstandigheden, ik geef het maar mee.


Het patroon is hetzelfde als hier en hier, maar dat zou u vast niet zeggen. Mijn vorige versies waren immers lichte (tot zeer lichte) bloesjes in linnen, terwijl de scuba er meteen een warme trui van maakt. Scuba bestaat namelijk uit drie lagen: een dunne binnen- en buitenlaag met daartussen een membraan dat je lichaamstemperatuur aanneemt. Ook al draag ik korte mouwen, ook al staan er koude rukwinden, geen kippenvel bij mij!


In een eerste versie 'stond' het bloesje wat te wijd, doordat scuba qua soepelheid de tegenhanger van linnen is. Daarom legde ik plooitjes in de inzetstukken en voegde ik een boord toe om het geheel wat meer te tailleren (daarbij vakkundig geadviseerd door dit patroontekentalent).


De prachtig bedrukte stof is de Hendrickx scuba van Lotte Martens, waarvan ik twee panelen gebruikte. Het patroon bestaat uit slechts twee delen, en ik kreeg elk pand mooi uit één paneel. De tailleboord en de inzetstukken zijn geknipt uit een dunnere effen zwarte scuba.


Doordat het scuba is, hoefde ik de hals- en mouwranden zelfs niet af te werken. Ik stikte wel alle naden dubbel door om die dikke scuba zo plat mogelijk te krijgen in de naden.


Ik droeg het stuk al meermaals als bloesje op een hoge-taille-broek zoals deze en deze (en een derde die ik u binnenkort toon!). In mijn kast hing echter ook een zwart jurkje dat door zijn brede mouwinzet moeilijk te combineren was met standaard vestjes. De ingeving om dit bloesje boven het jurkje te dragen als 'trui' was een topper: een nieuwe combinatie gaat de kledinglijst in!


Patroon: top 29 - Burda 4/2019
Stof: Hendrickx scuba - Lotte Martens (vorig jaar gekregen als bedankingscadeautje, maar nog steeds te koop!)
Fotograaf: vriendin Liisa  

19 opmerkingen:

  1. Om in het thema te blijven: je hebt me omver geblazen! Echt, ik vind dit een zalige feestoutfit ♡

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan alleen maar kijken en denken: Waauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh kijk, daar is het scubading! Nog steeds grote fan van de 'spie' en hoe dat de print breekt <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eindelijk is daar het scubading, inderdaad. Dat jij je dat nog herinnert ;-)

      Verwijderen
  4. enorm schoon! scuba ik vond dat dus maar niets hé, het deed mij teveel aan een duikpak denken maar jij bewijst dat het ideaal feestgerief is! Ik ben al benieuwd naar je mama haar outfit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook duikpak, daarom net dat het zo zalig is! Het draagt zacht en soepel maar zit toch altijd goed (geen kreuken, geen opwaaiende elementen), ideaal feestmateriaal dus. Zeker met een gouden print :-)

      Verwijderen
  5. Wauw ♡ Echt wel feestmateriaal, wind of geen wind ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw Eva! Zo zo knap, wat een naaiwonder ben jij toch!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor scuba moet je nochtans echt geen naaiwonder zijn: dat zit op 1 2 3 in elkaar!

      Verwijderen
  7. Door die wind in je haren zie je er nu helemaal uit als een supermodel! Prachtige foto's (zoals altijd), en prachtig stofje ook (zoals alle stoffen van Lotte Martens). Ik ben al nieuwsgierig naar de foto's van je mama.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zodra het stopt met regenen zet ik ze opnieuw voor mijn lens!

      Verwijderen
  8. Waw, mooi!
    (en ook: is dat echt duikpakstof? Als in: als ik zou willen/kunnen, zou ik een duikpak uit deze stof kunnen maken? Want hoe fancy zou dat wel niet zijn :) ).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk van wel! Het is alleszins dezelfde stof. Zou wel cool zijn!

      Verwijderen
  9. OMG dat is echt keischoon! Heb je de maat van de top volgens het boekje genomen? Of iets aan veranderd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maakte de 36 (mijn maat volgens de maattabel) al een paar keer zonder aanpassingen, de links naar die bloesjes vind je in de tekst. Hier knipte ik ook weer gewoon het patroon, maar in de scuba vond ik het te kort en te breed vallen bij een eerste pasbeurt. Daarom maakte ik een plooitje in de inzetstukken en voegde ik een boord toe onderaan, die tailleren het geheel wat en dat was mooier in deze stof!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...