topbar

zaterdag 21 januari 2017

Japans

** For English, click here **

Nani Iro, dat kent u (hopelijk) van de double gauze. Zo niet hebt u twee opties:

a) Heeft u een ruim budget? Bestel een metertje. En dan twee. En dan tien. Eenmaal u double gauze gevoeld heeft, naait u nooit meer met katoen. Stof die zachter wordt per wasbeurt, dat is toch een droom?

b) Is dat ruime budget er niet? Bespaar uzelf de pijn en voel nooit of te nimmer aan deze zachtheid. Want voor u het weet, bent u verkocht. (En dan bent u welkom bij ANIV vzw, de gespreksgroep voor Anonieme Nani Iro Verslaafden. Ondergetekende zal u met plezier in de kring ontvangen. Op een stapeltje stoffen, zodat u zacht zit.)

naniiro-0076

Toen ik zag dat er ook Nani Iro linnen bestond, was mijn nieuwsgierigheid geprikkeld. 

naniiro-0127

En wat is het mooi! Minder zacht dan de double gauze, maar fijn geweven en zo heerlijk licht om dragen. De blauwe boord zit aan beide zelfkanten, tussen de grote ruiten van het middenstuk dansen kleine witte bloemetjes. 

naniiro-1

Japanse schoonheid, dat vraagt om bijpassende eenvoud. Ik koos een kort bloesjespatroon uit Burda, met aangeknipte mouwen om de print zo weinig mogelijk te doorbreken, en met een mouw-inzetstuk dat mij toeliet om met stoffen te spelen. Linnen en double gauze, topcombi.

naniiro-0117
naniiro-0113

Beide stofjes bestelde ik online bij Julija's shop. Een vaste winkelwaarde bij elk Antwerpenbezoek, maar de eerste keer dat ik er iets in de webshop kocht. Het vraagt een beetje zoekwerk, maar voor Vlaanderens grootste selectie Nani Iro en Liberty heb ik dat met plezier over. Tip: als je haar instagrampagina volgt vallen er regelmatig mooie kortingen te rapen!

naniiro-0089

Het eerste plan was een verlengde winterversie, gevoerd met flannel. What was I thinking? Verlengd verliest dit modelletje zijn schoonheid, gevoerd mis je de zachtheid op je vel. Gelukkig maakte ik een proefversie en kon ik dat plan nog helemaal omgooien.

naniiro-0071

Niet verlengd. Voor een dame van 1m84 houdt dat "nogal bloot" in. Een stuk waar mijn tienjarige zelf (oh ja, toen was dat 'in') stiekem van droomde: voor het eerst in mijn naaicarrière maakte ik een crop top!

naniiro-0126

"Euh, precies een tafelkleed", zei Zus toen de stof hier in de bus viel. Om de metafoor compleet te maken (en, toegegeven, ook omdat ze er gewoon perfect bij passen) delfsblauw servies in mijn oren.  Lieve Jan sloeg wat kopjes aan diggelen, vijlde en boorde, en deed mij deze unieke oorbellen cadeau.

naniiro-0143

Het is januari, maar mijn hoofd is al bij hete dagen en lange zomeravonden, waarop dit schouderbedekkende lichte bloesje ongetwijfeld veel plezier brengt!

naniiro-0140

En voor u jaloers wordt op mijn lijn: dat is een cadeautje van anderhalf jaar ziekzijn. Anderhalf jaar met moeite iets binnenkrijgen én binnenhouden. Wees gerust, twee jaar en vier broeksmaten geleden zou ik dit ook niet voor mezelf gemaakt hebben. Maar when life gives you lemons, make lemonade, right?

naniiro-0061

Hoofdstof: Bed Grass Cozy linnen - Nani Iro - bij Julija's shop
Accentstof: Ori Some double gauze - Nani Iro - bij Julija's shop
Patroon: model 29 uit Burda 4/2015
Fotograaf: Zus

47 opmerkingen:

  1. Heel mooi maar hier geen crop top wegens niet zo mooie buik 😉 verder ook niet dat budget dus ik doe mijn ogen toe. Hopelijk kan je je mooie bloesje vaak dragen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoorde ook bij de "geen budget"-groep, tot ik de fout maakte er toch aan te voelen ;-) En nu ligt mijn kast vol Nani Iro ;-)

      Verwijderen
  2. Staat je heel mooi. Ik kocht het nog niet eerder maar misschien moet ik mijn koopstop negeren en het inderdaad eens "voelen" :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan het me moeilijk voorstellen, 4 kledingmaten meer. Dit staat je alvast prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Broeksmaten hé (van 31 naar 27), kledingmaten gelukkig maar twee :-)

      Verwijderen
  4. Gedurfd, maar jij komt er helemaal mee weg met deze crop top! Staat je prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fan van de stof en van jouw combinatie van de twee stoffen. Een crop top fan, ben ik helaas niet zo. Maar vooral heel blij dat je tijd en energie vond om nog eens iets te naaien. x (An)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, en double gauze en Nani Iro zijn idd. fantastisch!

      Verwijderen
    2. Ik was ook geen crop top fan, behalve in een ver verleden heel eventjes ;-) Maar dit bloesje in verlengde versie was gewoon écht niet mooi, helemaal uit proportie, en uiteindelijk ben ik heel blij met het resultaat! En wie weet vind ik nog wel een topje in de perfecte kleur voor eronder :-)

      Verwijderen
  6. Eva! Doe dat weg tot het buiten minstens 25° is, ik krijg al kou als ik naar je kijk! En ja Nani Iro en double gauze, dat is verslavend.. I know :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier binnen is het anders perfect, zeker als de zon naar binnen schijnt. Maar ik beloof u dat ik het pas draag in de zomer! Als mijn vriendinnen het tegen dan niet van mij hebben afgeluisd, want ik kreeg al heel wat vragende oogjes ;-)

      Verwijderen
  7. Mooi! Ik heb ondertussen ook twee lapjes double gauze in mijn bezit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooi! Ik blijf voorlopig van die double gauze af, maar ik weet niet hoe lang ik er nog zal kunnen aan weerstaan ;-) Groetjes, Z.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zie ze mij zelf niet in rondhuppelen wegens meer als 30 en een gehavende "ik heb 2 kinderen buik", maar Julie zag dat passeren en wil het bloesje ook. Het is echt zo mooi! Ik hoop dat het snel beter gaat lieve Eva! Echt! 😘

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 😘 terug! En dit zou Julie zeker ook staan, dus haast u terug achter de naaimachine! Het vergt een beetje nauwkeurigheid aan de mouwinzet maar verder is dit een heerlijk snel klaar bloesje.

      Verwijderen
  10. Stofje iets minder mijn smaak vrees ik *sorryyyyy!!* maar my god, wat hou ik van jouw grappige schrijfstijl :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook al goed ;-) Zus vind het nog altijd op een tafelkleed lijken, en ik hou wel van die eerlijkheid. Vooral omdat ik er mij niks van aantrek en de stof zelf prachtig vind! ;-)

      Verwijderen
  11. Da's een leuze! Keep up the amazing work, girl!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat heb je prachtig gemaakt! Het past helemaal bij jou.
    Ik heb enkele jaren geleden een Nani Iro stofje (na veel aarzelen) gebruikt voor een nieuw patroon. Dat viel zo lelijk tegen dat ik er met tranen naar heb zitten kijken. Nu ligt het onding te wachten tot ik er wat anders mee kan doen. Ik begrijp je verslaving!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo jammer! Ik had hetzelfde met een Lotte Martens stofje: zo mooi, zo duur, en dan paste het niet. Ooit haal ik het uiteen om er iets anders van te maken. Ooit.

      Verwijderen
  13. fwiiiiet fwiiiiieeeeet!
    Elk nadeel heeft zo zijn voordeel of hoe je van elke bwurksituatie toch een positief kantje kan belichten! Je staat er super mee :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die quote ging ook door mijn hoofd bij het schrijven, maar ik vond die van de lemonade uiteindelijk toch toffer :) Dankjewel!

      Verwijderen
  14. Mooi contrast tussen de donkere stof en de ruitjes! Haha, de ANIV :-D, zalig! Soms moet een mens tegen zichzelf beschermd worden hè, maar in dit geval toch niet denk ik. De zon mag nu snel beginnen schijnen zodat je je bloesje snel en veel aankan!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. geweldig! jong en dartel!
    laat de zon maar schijnen... lente waar blijf je???

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat staat je geweldig! Ik lonkte al vaak naar nani iro, maar klikte nog nooit. Ik weet nooit wat ik ermee ga maken. Dus voorlopig zit ik nog in de veilige zone ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En daarna ben je van harte welkom bij de ANIV! Tegen dan naai ik voor elk lid een kussen uit mijn Nani Iro-verzameling ;-)

      Verwijderen
  17. lieve schat, het staat je beeldig! ik heb 1 lap nani iro liggen maar durf er niet in knippen :D En ik ben zot fan van je oorringen! Go Jan! en nog: meer dan het perfecte figuurtje wens ik je een betere periode qua gezondheid toe! zoen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat snap ik, hier liggen ook nog 4 lapjes ongedurfd te wachten :)
      En de oorbellen, daar ben ik ook zot content mee. Het was niet helemaal de bedoelde verrassing want ik had de vijltjes stiekem al op zijn bureau zien liggen, maar toch was ik zo vereerd met zo'n uniek cadeau!
      Merci voor de lieve wens, veel meer dan gelijk wat wens ik dat ook.

      Verwijderen
  18. Evaatje toch, het staat je fantastisch. Geniet jij maar lekker van de fijne lijn en de zachte stoffen. x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Doe ik! Vooral dan van die stoffen :) De lijn doe ik je met liefde cadeau!

      Verwijderen
  19. Lovely lemonade :-)
    Ik ben niet zo'n fan van crop tops, maar dit bericht maakt me toch blij omdat jij nog eens de tijd én de energie vond om te naaien. Ik duim voor meer van dat in 2017!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. oooh ik kom hier altijd graag lezen! Ik hoop dat het snel weer beter wordt, want je naaisels zijn altijd super leuk en inspirerend! Hier ook grote fan van nani iro. Online 'zie' ik het niet altijd, maar als ik de fout maak om er aan te voelen in een bakstenenwinkel... garanti dat ik ermee buiten ga..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I get that! De prints zijn ook zo mooi, net waterverfschilderijen.

      Verwijderen
  21. Ik heb nog nooit met Nani Iro gewerkt, hoe mooi ik het ook vind, want volgens mij brengt die stof een ongelooflijke knipangst in mij naar boven. Daarom alleen al 'chapeau' voor jouw bloesje, maar ook natuurlijk omdat het een heel schoon en uniek stuk is.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Nog nooit geprobeerd, zelfs zelden katoen, ik ben een tricot lover! Maar wat is het mooi geworden. Wat mooi om te lezen dat je de goede kant blijft zien, keep making Lemonade!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Voor mij geen crop top meer! Jij komt er mee weg! Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Nmjungens toch. Schoon hoor Eva. blij dat je tijd vond (en inspiratie en geweldige stof) Ik heb er nog nooit mee gewerkt dus je hebt me wel wat nieuwsgierig gemaakt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Heel mooi! Prachtig gebruik van die inzetstukken! Hier ligt ook al een lapje te wachten om in te knippen en 'vrees' dat dat niet anders dan een genot om te dragen gaat zijn.... Ik was gewaarschuwd ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Er is er maar één die zo'n stofje zo goed tot z'n recht kan laten komen, knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik had het vaagjes in m'n bloglovin mail gezien, en onthouden, want als er één blog is waarvan ik niet graag posts mis, is het de jouwe wel :-) En ik weet weer waarom! Ik vind het prachtig geworden en het staat je echt super! Dat stofje had ik zelf ook al eens gezien, is idd echt een pareltje, en jij maakte het perfecte kledingstuk ermee! Ik zou daar idd ook niet mee wegkomen, maar 't is maar goed dat we er allemaal wat anders uitzien he! Met een leuk topje eronder wordt dat een prachtig lente- en zomerstuk! En nu een bloesje of een rolkraagtruitje of zo, en even goed! En die Nani Iro... ooooh... zo schoon!!! Ik heb er nu al twee keer mee genaaid, een keertje voor mezelf en een keertje voor de dochter... what can I say... dat je gelijk hebt? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. en by the way: ik hoop echt dat je gezondheid dit jaar de goeie richting uitgaat... XXX Dat lijntje is misschien fijn, maar ik vermoed dat je liever wat extra maatjes er terug bij krijgt in ruil voor je gezondheid van voorheen... veel moed he!!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...