topbar

woensdag 18 november 2015

Wisselweken

"Hoe is 't?" vraagt men op straat, in de winkel, in de trappenhal van het gebouw waar mijn kot zich bevindt. "Hoe gaat het?" vragen lieve vrienden en verre kennissen, bij wijze van snelle begroeting of oprecht geïnteresseerd. En ik weet niet wat te antwoorden. Want hoe zeg je dat er dagen zijn waarop misselijkheid je overspoelt bij elke kleine hap? Hoe zeg je dat rechtstaan soms niet lukt uit vrees om flauw te vallen? Hoe vertel je over dagen met vijftien uren slaap waarvan je toch doodmoe bent? Over ogen die na lang concentreren de wereld troebel maken? 

En vooral: hoe rijm je dat met dagen waarop alles wél lijkt te lukken? (Die zijn er ook, gelukkig.) Dagen waarop je kan genieten van eten en van vrienden. Waarop je lessen noterend volbrengt en daarna nog een boodschap kan doen. Dagen waarop niets de lach van je gezicht kan wassen, waarop je stralend de zon tegemoet fietst en bijna opstijgt van vrolijkheid. Dagen waarop je voorbijgangers zou kussen, als wilden je lippen vertellen hoe mooi het leven en de liefde zijn.

Onvoorspelbaar, zo is het met mij. De ene dag moe, de andere blij. Willekeurig wisselend en daardoor moeilijk te vatten. Want maak maar eens plannen als je niet weet of het lijf over zoveel weken zal mee- of tegenwerken. Leg maar eens uit hoe het komt dat je de ene dag staat te springen en de andere enkel gelaten afwacht. (En hoe het komt dat je liefst enkel die eerste met de wereld deelt. Hoe het komt dat je vertelt over uitjes en niet over pijndagen. Wel. Je vindt dat moeilijk, zeggen dat het niet gaat. Je deelt je zorgen met de kring liefsten rond je, en af en toe schrijf je. Omdat schrijven makkelijker is dan zeggen en omdat velen in één klap kunnen lezen.)

"Ça va ça va", zeg ik dus meestal, "en met jou?" De vraag is beantwoord en de ander kan vertellen over zijn leuke weekend en drukke lesprogramma, over de kinderen of over de hond. Ça va. Omdat hoe het gaat zo moeilijk beschrijfbaar is.


PS: Dit in een poging te omschrijven waarom ik niet altijd doe of kan wat ikzelf en mijn omgeving verwachten. Maar moed hou ik, want ondanks de willekeurige wisselweken zit er wel vooruitgang in!

41 opmerkingen:

  1. Schrijven, Eva, schrijven naar ons. Ik denk dat ik je oprecht begrijp hoewel ik nog niet letterlijk dezelfde problemen had als jij maar ook wel al 'ça va' fases. Geef de moeite niet op. Ik heb de laatste jaren al mogen ervaren dat soms 'tijd' ook veel kan doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volhouden, meid ... volhouden ... Heel veel sterkte !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hopelijk hebben de dagen waarop je genieten kan snel de bovenhand. dikke knuffel en veel goede moed Eva!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi verwoord! Ik heb zelf de ziekte van Lyme en kan me heel erg vinden in je blogpost. Veel sterkte en trek je niets aan van wat de buitenwereld zegt/denkt :-)
    Groetjes, Anouck

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi en dapper! Geniet van de mooie en goede dagen, en luister naar je lichaam, zodat er binnenkort meer goede dan kwade dagen komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zou iets willen schrijven, maar weer niet goed wat. Veel goede moed Eva!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vergeet niet dat vragen hoe het gaat niet bij iedereen zomaar uit gewoonte of beleefdheid is, dat er mensen zijn die ook oprecht willen weten wat er speelt.
    Ik wens je in elk geval veel van die mooie dagen en moed op de mindere

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je houdt het misschien voor jezelf omdat de mensen meestal toch niet weten wat ze erop moeten zeggen :-/ Zoals ik ook nu :-/
    Ik hoop voor jou dat er beterschap in zicht is en wens jou alvast een overvloed aan 'goede dagen'!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eerder omdat ikzelf geen woorden en gezichtsuitdrukkingen vind die snel schetsen hoe het gaat, die de treurnis en de vrolijkheid vertellen zonder overwicht van één van beide. En misschien ook wel omdat ik niet iedere voorbijganger wil opzadelen met zo'n verhaal :)

      Verwijderen
  9. Ik blijf duimen dat je snel een overwicht van goede dagen gaat hebben! Veel moed lieve Eva!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Veel moed Eva. Ik zit momenteel in hetzelfde schuitje. Het onvoorspelbare valt mij zwaar. Schrijf erover, deel het met de wereld. Door jou verhaal weet ik dat ik niet de enige ben en dat troost.....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh Eva, recht naar mijn hart... Ik begrijp heel goed hoe frustrerend het allemaal is. Gelukkig is er die vooruitgang, maar de onzekerheid van de mindere dagen is zo lastig hé. Het blijft het vertrouwen in je eigen lichaam ondermijnen. Blijven opladen tijdens de goede dagen! Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is niet makkelijk te verwoorden hoe het met je gaat in deze wereld, toch is het goed om het soms wel eens te doen. Want moeilijkheden moet je niet alleen dragen, je lichaam peigert je al genoeg af! Ik hoop dat je af en toe het luisterend oor (of lezend oog) vindt, dat je nodig hebt, dat jij je weg vindt in deze moeilijke periode! Geniet van de goeie dagen en ik hoop dat er steeds meer en meer van die goeie dagen mogen zijn! X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh zeker, ik heb genoeg lieve vrienden en familie rond mij die (tot in den treure, denk ik soms) begripvol luisteren!

      Verwijderen
  13. Oh Eva! Ik ben blij dat er meer goede dagen komen, maar verdrietig omdat er nog teveel slechte zijn. Ik hoop dat het zich verder zet en dat er meer en meer goede dagen komen. Dat die lach 7/7 en 24/24 op je gezicht mag staan. Sterkte! Ik blijf duimen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een dikke knuffel! Blijf in jezelf geloven!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Vooral blijven genieten van de dagen dat het wel lukt!
    En zeker niet te veel aantrekken, zoals het pakketje, stuur dat met plezier nog eens op :-)
    Maar zou wel opteren voor een warme choco ofzo want geen koffiedrinkerke :-D
    mizolilie.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een dikke, virtuele knuffel voor jou! Goed om te lezen dat je er, ondanks alles, toch de moed inhoudt.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het is inderdaad heel moeilijk om naar de buitenwereld te laten weten hoe het met je gaat. Ik merk dat zr nog veel mensen onbegrip hebben. Want inderdaad de ene dag kan je de wereld aan en de andere lig je heel de dag in bed! Geniet van je goede dagen! Dat probeer ik toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb je gemist zondag en toen wist ik eigenlijk al genoeg. Ik duim mee met je dat de goede dagen het overwicht nemen. Je verhaal doet me denken aan de periode toen ik herstellende was van klierkoorts en uiteindelijk was dat nog relatief snel voorbij allemaal. Dikke knuffel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had ook spijt dat ik er niet was zondag, An! Hopelijk wordt de dag van Eva's boekfeest een betere :)

      Verwijderen
  19. Ik hoop dat er nog heel veel mooie dagen aankomen en een paar enkele slechtere,
    veel beterschap!!
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik had je ook graag eens gezien zondag, maar je moet helaas ook luisteren naar je lichaam ...
    Bij mij is die 'ça va' als antwoord tegenwoordig ook niet altijd evident (maar om andere redenen), echt k*t vind ik dat, dus ik zeg ook maar snel 'en met jou?'
    En wat je hier ook schrijft of post, je blaast me telkens weer van m'n sokken, dus ga daar vooral mee door!
    Dikke virtuele knuffel!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hopelijk kan je snel weer non-stop lachen, dat doet me denken aan het liedje: "want als ze lacht, gaat de hele wereld open!". Jij hebt dat, zo'n open lach en oprechte interesse in andere mensen. Hou moed en schrijf veel!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Evaatje, ik kan geloven dat het jou extra vrolijk maakt op dagen dat alles wel lijkt te lukken. Je zal er moeten mee leren leven allicht, leven in het nu, de mooie momenten pakken als die zich aanbieden. x

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dat kruipt onder mijn kleren, onder mijn vel. jouw verhaal. ook al ken ik je niet, ik leef met je mee. Al helpt dat je natuurlijk niet vooruit. :) Ik blijf hier duimen, wil alle goden, natuurgeesten,...aanspreken zodat je de woorden vindt die zeggen hoe het echt met je gaat. Meer nog dan woorden,hoop ik je dagen gewoon weer allemaal vrolijk schijnen.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...