topbar

donderdag 30 november 2017

De jas van een jaar

Een jaar geleden knipte ik een jas. 

Niet in een jas. 

Neenee, geen zorgen. 

Ik knipte een jas uit een lap stof. Een lange jas voor een lange broer.

Goldstream Peacoat

Ik maakte hem af, maar toen was hij al oud. Een oude jas voor een jonge broer. Toen hij hem aantrok, werd de jas dus weer jong.

Goldstream Peacoat

Een jonge lange jas voor een jonge lange broer.

Goldstream Peacoat

Een waterdichte jas voor een fietsende broer. Een chique jas voor een stijlbewuste broer. Naaikenners verklaarden mij gek, maar ik ging voor waterdicht én chique: een peacoat in softshell.

Goldstream Peacoat

Het vroeg precisie en iets meer trek-en-duw-werk dan wol, maar het resultaat is (bijna) perfect en dat was het waard.

Goldstream Peacoat

Zelfs paspelzakken-met-klep, niet geïncludeerd in het patroon maar uitdrukkelijk gewenst door de bestemmeling, zitten na heel wat angstige uurtjes mooi waar ze moeten zitten.

Goldstream Peacoat

De kap is afneembaar met knopen, dus de balans kan naar keuze overhellen naar de chique of de waterdichte kant. (Oh en let op die doorlopende naad! )

Goldstream Peacoat

De gewone knopen, die zijn een ander verhaal. Mijn eeuwig trouwe werkpaard weigerde de grootte van die knopen te aanvaarden, en ik was te koppig om ze te vervangen door een minder perfecte set. Drie beroepsnaaisters durfden de softshell niet aan en verklaarden mij postpartuum zot (“Een peacoat in softshell? Onmogelijk.” Dat er een op knoopsgaten na afgewerkt exemplaar voor hen lag, kon blijkbaar niet als voldoende tegenbewijs tellen…) De vierde zette haar speciale machine in en leverde mij drie mooie knoopsgaten! 


Goldstream Peacoat

Broers maten vertelden me: lengte XXL, breedte M. Gezien mijn ultrabeperkte ervaring met mannenjassen volgde ik braafjes alle stappen (nu ja, behalve dan de dubbele knopenrij. Mijn streven naar perfectie won het van het risico op niet-symmetrische rijtjes). De pasvorm achteraan is ideaal, vooraan zou een perfectionist wat opmerkingen hebben. Maar ik ben blij met het resultaat van al die uren arbeid en Broer dekt de minifoutjes toe met zijn grote mantel der liefde.

Goldstream Peacoat

Binnenin herkent de kenner Atelier Brunette en dezelfde mouwvoering als hier. Nooit volgde ik zo precies een handleiding, nooit leerde ik zoveel nieuwe technieken in één project, nooit was een naaisel zo kleermakersprefect.

Goldstream Peacoat

Goldstream Peacoat

Helden opereren undercover, maar u herkent hen aan het masker in hun binnenzak.

Goldstream Peacoat

Een nieuwe jas voor een geduldige broer. Een duurzaam meesterwerk om niet snel te herhalen. Maar het tevreden heerschap fietst de komende jaren warm en droog!

Goldstream Peacoat

Buitenstof: marineblauwe softshell bij Madeline de Stoffenmadam (intussen uitverkocht, maar deze is gelijkaardig en nòg mooier!)
Voeringstof: Cosmic Blue, Atelier Brunette, bij Hexagoon
Voeringstof mouwen: Pauli
Patroon: Goldstream Peacoat, Thread Theory, maat M met lengte XXL (papieren patroon gekocht bij LanaLotta; het is er ook als pdf te koop)
Knopen en superheldenlabel: Hexagoon

Inspiratie voor deze jas vond ik in dit prachtexemplaar van Laurence.

51 opmerkingen:

  1. Maar wow Eva, wat een pareltje!!! Heerlijk in al zijn details!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig! Ik ga ook altijd naar Perfecta voor mijn knoopsgaten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt? Grappig! Ik ging verschillende naaisters uit de buurt langs maar niemand durfde softshell aan. Nochtans had mijn Bernina de knoopsgaten aan de kap perfect gemaakt, dus zo heel moeilijk kan dat toch ook niet zijn ;-) Het probleem was de lengte van de knopen: die waren net te groot voor mijn maximale knoopsgatlengte. Gelukkig losten ze dat bij Perfecta netjes op!

      Verwijderen
  3. Ik reageer tegenwoordig niet zoveel meer, maar OOOOOOOHHHH, wat is deze mooi !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond al dat ik weinig van je hoorde de laatste tijd ;-) Blij om jou hier nog eens te lezen!

      Verwijderen
  4. Oprechte waardering voor je resultaat en ook voor de 'liefde voor je broer'! Ik vind het echt super dat je je 'grote broer' kan helpen aan een mooie jas, eentje waar hij lang zal van genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. With Love by Eva, dat is met liefde voor iedereen die ik graag zie. Mijn kleine grote broer is er daar zeker eentje van!

      Verwijderen
  5. Reacties
    1. Als dat uit jouw mond komt... De fit achteraan is perfect, vooraan ben ik niet 100% tevreden over hoe hij aanpast aan de borst. Ik volgde nochtans exact Broers maten. Maar ach, winkeljassen zijn ook niet perfect ;-)

      Verwijderen
  6. Waw! Mijn mond valt er bij open, zo zot mooi is dit gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. WoW Eva! Wat een pracht jas! Een jas voor het leven hopelijk, dat is hij wel waard!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Broer is ontzettend zuinig op zijn kleding en een respectvolle drager van mijn werk (hij hoorde dan ook een jaar lang gevloek op de softshell, dus hij kan zich inleven in de moeite die het gekost heeft 😉) dus het is sowieso een jas die jaren mee zal gaan!

      Verwijderen
  8. Dit is perfect en een jaar?! Die lag bij de ongeduldige ik al lang in de vuilbak.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had Broer een belofte gedaan, dus dat ging niet. De jas lag mij vooral heel veel in mijn ooghoek te storen ;-) Maar even 5 minuutjes naaien, dat gaat niet bij zo'n ingewikkeld project, en dus nam ik er allerlei kleine projectjes tussendoor die dan natuurlijk ook eerst af moesten voor ik aan de jas verder kon werken. Nu ja, hij is af en ik ben blij!

      Verwijderen
  9. Zo mooi! En zo tof zo op maat! Je broer zal blij zijn met een zus zoals jij <3

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh My Eva! Wat een mooi exemplaar! Broer kan niet anders dan uitzinnig gelukkig zijn met zo een vakmanschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jij bent toch echt niet te doen. Ik hou mij zo ver mogelijk van dit soort projecten, maar jij doet het zomaar. Echt prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bedenk altijd projecten die mijn niveau ver te boven gaan (dat heb je met een brein dat sneller denkt dan handen en leerprocessen kunnen volgen), vervloek mezelf tijdens het maken om weer zo'n tandenbreker, maar ik ben wel altijd trots als het mij lukte!

      Verwijderen
  12. Wow Eva, this coat is amazing! Your work is so beautiful!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You're so sweet Jenya, leaving comments here even though you probably understood nothing of my Dutch text ;-) Thanks!

      Verwijderen
  13. WOW Eva, uw broer mag fier zijn op zo een zus. Wat een prachtwerk!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wauw wat een werk! knoopsgaten in softshell lijkt me inderdaad een hel, alleen al daarom zou ik het laten (of gaan voor de knopen eropnaaien en erachter verstopt drukknopen naaien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar had ik nog niet eens aan gedacht... Slim! Het waren niet de knoopsgaten op zich die lastig waren, wel dat de knopen te groot waren en mijn machine zo'n grote knoopsgaten niet aankon.

      Verwijderen
  15. Het leest als een prentenboek.
    Met foto's in plaats van tekeningen.
    Een waar verhaal.
    Een verhaal met veel warmte.

    Een waar, warm waterdicht fotoverhaal, dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een mooi verhaal! Een knappe broer, met zoveel gelijkenissen met zijn knappe zus. Stijl, op verschillende manieren interpreteerbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel verschillende stijlen ook, maar soms komen we elkaar op een kruispunt tegen en ontstaat zoiets!

      Verwijderen
  17. Wowh... wat een vakmanschap! Heel schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een échte vakman zou vast nog een stapel opmerkingen hebben over de pasvorm (hoewel ik mooi de matentabel volgde...) Maar ik ben dan ook te ongeduldig voor proefversies ;-)

      Verwijderen
  18. Hier heb ik denk ik gewoon geen woorden voor! WAUWWAWUWWAUW! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ik doe mijn hoedje af voor jou!
    knap, en die broer heeft héél veel geluk!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dat ziet er zo perfect uit, en wat lijken jullie goed op elkaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Maar ongelooflijk seg, het geduld en doorzettingsvermogen om deze jas af te krijgen...hoedje af!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er meermaals op gevloekt hoor, wees gerust. Een huzarenstukje, maar ik ben geen opgever!

      Verwijderen
  22. Wauw wat een kunststuk, en wat een lef om dat gewoon te gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lef om te beginnen heb ik altijd genoeg, het is dat volhouden en afwerken dat lastig is ;-)

      Verwijderen
  23. Oh Eva, zo knap! Goed dat je zelf bleef geloven in een goede afloop, want kijk nu wat een pareltje! Wat een geluk heeft die broer van jou, want met die maten vindt hij waarschijnlijk zelden iets mooi passend in de winkel... Hoedje af voor jou, alweer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meestal gaat hij oor de compromis, ofwel te kort, ofwel niet heel stijlvol, ofwel in een speciale langemensenwinkel en dus heel duur ;-) Dus hierin vonden we een compromis!

      Verwijderen
  24. Wauw! Met open mond lees en kijk ik naar deze blogpost, super knap werk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wauw, wat een meesterwerk! Gelukkig is het nog goed gekomen met de knoopsgaten. Knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wow, ik wou dat ik dit ook kon. Bij mij lukken alleen rokken en kleding zonder kragen. Knoopsgaten zijn zelden ok. :-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou dat ook niet aan je machine liggen? De mijne maakt altijd probleemloos knoopsgaten, maar deze knopen waren gewoon te groot voor haar :)

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...