topbar

woensdag 31 mei 2017

Ben jij gelukkig?

Een lenteavond die als zomer voelde, op de achtergrond de nasmeulende barbecue. Het gezelschap lichtjes aangeschoten en daardoor wat filosofisch. Plots uit het niets de vraag: "Ben jij gelukkig, Eva?". Ik -nuchter, natuurlijk- antwoordde zonder nadenken en met de allergrootste glimlach. JA. Hoe ik dat wist? Als mijn hart ineens opspringt, gewoon, terwijl ik afwas of naar de winkel wandel, als het dan een vreugdesprongetje maakt en mijn hele lijf vult met warmte, dan weet ik dat ik gelukkig ben. "Mooi", zeiden de filosofen. Ze ontkurkten een volgend flesje. Met hun tanden, want dat kunnen zij. 

De vraag nestelde zich in mijn hoofd en bleef daar hangen. "Gelukkig?". Twee jaar lang dacht ik dat ik dat nooit meer echt zou zijn. Genieten van kleine blijdschapjes, dat wel, maar écht gelukkig? Dat gevoel dat je de wereld wilt omarmen omdat je zo blij bent dat zij aan jouw voeten ligt? Die hoop had ik samen met alle toekomstplannen diep opgeborgen. Tot mijn leven 180° draaide en er plots weer plaats voor dromen kwam. 

Echt gelukkig, dat ben ik. Diep intens gelukkig.

Ik leef met volle teugen, gulzig bijna. Ik drink de ervaringen die ik zo lang miste. Ik geniet van samenzijn, van zorgen voor anderen, van boeken, van zon. Ik geniet zélfs van het studeren (Wie mij kent, weet dat dat een prestatie is). Van de pure concentratie op één onderwerp, zonder daarbij te moeten schakelen tussen pijn en aandacht, zonder mijn lichaam te moeten dwingen om boven zichzelf uit te stijgen. Achter mijn boeken bedenk ik wat voor een gelukzak ik ben. Dat ik kan en mag studeren, dat ik zachtjes weer mezelf word, dat ik de luxe van de focus heb. Gewoon, ik en statistiek. En warempel, ik geniet. 

Gretig laat ik mij meevoeren op het ritme van 'gewoon'. Het trage, rustige ritme van dagen die bestaan uit eten en studeren. Met als grootste zorg niet of je ooit weer beter wordt, maar enkel of je die paar examenvragen juist zult invullen en of je nog voor sluitingstijd in de winkel geraakt. Even geen grootse dingen presteren maar genieten van de kleine dagen. Ook even geen ruimte voor naaien of bloggen of social media. Honderden ideeën in mijn hoofd, dat wel, en evenveel te bloggen foto's op mijn computer. Ik zou wekelijks berichten kunnen posten zodat hier weer wat te lezen valt. Maar ik doe het niet. Ik heb het eventjes druk. Met normaal zijn en daarvan genieten.

(Het verhaal bij deze foto lees je hier.)

35 opmerkingen:

  1. Echt! Ik koop jou eerste boek hoor... zo schoon die teksten van jou! En ik word er ook gelukkig van. Thanks x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. :) je toverd een glimlach op men gezicht

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier word ik warm van. Ik zou je zo een knuffel geven! Niet enkel omdat het zo pakkend en aandoenlijk is, maar ook omdat je anderen hun ogen kunt openen. Ik draag de boodschap mee - niet vergeten te beseffen dat ik gelukkig ben. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh! De knuffel kwam alvast virtueel aan :) Ik bedenk het mij vaak, de laatste tijd, als ik zie hoe mensen rond mij zich zo laten opslorpen door kleine zorgen dat ze vergeten te genieten. Jammer eigenlijk, dat dat besef pas komt als het wegvalt. Maar ik ben ook zo blij dat het bij mij terug is! En als mijn boodschap overkomt, dan is de missie geslaagd. Dankjewel!

      Verwijderen
  4. En zo tover ook jij een lach op ons gezicht. Bedankt dat wij ee mogen genieten van jouw geluk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als dat in 100 woorden al kan, mee genieten, dan is dat met veel plezier gedaan!

      Verwijderen
  5. Awel Eva dat is het beste nieuws dat ik lees van jouw hand in een hele tijd, ik ben blij dat het normale helemaal terug is en vooral dat je er opnieuw van kan genieten. ENJOY !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, wat ben ik blij dat ik dit mag lezen! Gulzig zijn is toegestaan en schrokken ook :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alleen eventjes zien dat ik niet overdrijf hé, de koord is nog steeds wat wankel ;)

      Verwijderen
  7. Wat een heerlijke blogpost, ik word er nog een tikkeltje gelukkiger van :-)
    Succes hoor, met je statistiek en de rest!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Van deze tekst word ik ook gelukkig! Veel succes met de examens!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kippenvel... Dit bericht raakt me echt. Super dat je weer met volle teugen kan genieten van de gewone kleine dingen, het geluk weer kan ervaren. Het is een boeiend maar ook complex onderwerp 'gelukkig zijn'.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. <3 wat een geweldig mooie tekst. Ik lees het gulzig en geniet mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Blij dat je terug kan genieten, van kleine en grote dingen. En wij genieten mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. prachtig geschreven lieve Eva! En wat ben ik blij dat je stilaan weer gewoon jezelf kan zijn en dat de pijn de laan wordt uitgestuurd! <3 voor jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat mooi geschreven... ik word er op slag ook wat gelukkiger van. We zouden het allemaal wat meer moeten kunnen, gelukkig worden van kleine dingen.
    Ik ben heel erg blij voor jou dat je je zoveel beter voelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh Eva, weinig zo schoons als normaal! Succes met de examens (al vind ik daarvan genieten toch wat doorslaan naar de andere kant hoor ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal niet zeggen dat ik examens plots fijn vind hoor ;) Eerder dat ik ervan geniet om ook dat weer zonder lichamelijke miserie te kunnen!

      Verwijderen
  15. Ik vrees dat je ze ver moet gaan zoeken, jouw medestudenten die genieten van het studeren van statistiek ;) Blij dat jij dat wel kan, quasi pijnloos als ik dat hier goed lees. Geniet vooral verder van het studeren, van de examens, van de kleine leuke dingen elke dag opnieuw van een gewoon normaal leven. <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig moet ik ook ver zoeken naar medestudenten die hetzelfde doormaakten als ik ;) Ik wens het niemand toe, maar het was wel ideaal om alles eens in perspectief te leren plaatsen. Dankjewel voor de lieve wensen!

      Verwijderen
  16. Ode aan het normale, gewone leven... yes :) ik leef ook (terug) met volle goesting, in volle vaart en geniet keihard van mijn gewoon, normaal leven. Wat een gelukzakken zijn wij :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik word er zowaar zelf gelukkig van, van jouw geluk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik word echt blij als ik dit lees ... Geniet maar heel hard van dat drukke leven van je !

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...