topbar

zaterdag 24 oktober 2015

Une Parisienne dans la fôret (Compagnie M.-contest 2015)

*English version here*

Ileana cape

Wedstrijden zijn niets voor mij. Sporten doe ik graag zo lang er geen scores (en geen ballen) aan te pas komen en "om ter eerst je bord leeg" verleidde mij (in tegenstelling tot Broer) niet tot minder maaltijdgetreuzel. Maar toen ik las over de Compagnie M.-wedstrijd, stelde ik mijn mening bij. Deze wedstrijd was helemaal mijn ding! 

Ik startte mijn inspiratiezoektocht met het oplijsten van de specifieke elementen van elk Compagnie M.-patroon. Uit het lijstje selecteerde ik:

- de flapjes van Lotta

Louisa - Ileana - Lotta

- de mouwen van Ileana: raglanmouwen die ik accentueerde met een gouden paspel. Ik gebruikte het patroon van de tweedelige mouw en verlengde die tot Louisa-mouwlengte.

Louisa - Ileana - Lotta

- het model van Louisa. Sinds de release van dat patroon ben ik fan van de prinsesachtige belijning van het achterpand. Diezelfde lijnen trok ik door in het voorpand, waar ze tegelijk voor borstneep spelen. Voor wat subtiel contrast gebruikte ik de achterkant van de stof, en paspel natuurlijk!

Louisa - Ileana - Lotta (zij)


- okergeel, de enige echte Compagnie M.-kleur!

Louisa - Ileana - Lotta (zak)


Om helemaal uniek te zijn, vond ik dat een 'With Love - by Eva'-element niet mocht ontbreken. In het midden van het zakdeel voegde ik een geplooid stuk toe in een prachtige katoen met gouden bloemen van Lotte Martens. Mooie kwaliteit en een unieke, handgedrukte print! De buitenste plooien maakte ik breder, naar binnen toe worden ze smaller.

Plooien


Samen geeft dat... dit!

Louisa - Ileana - Lotta
Louisa - Ileana - Lotta
Louisa - Ileana - Lotta


Na het kleedje bleef er nog een groot stuk van de gouden bloemen over, ideaal voor een jas! De ideeënmolen leek het nachtelijke uur even te negeren, maar toen de slaap haar uiteindelijk overwon zat het ontwerp kant en klaar in mijn hoofd. Een Ileanahack, maar dan onherkenbaar. Ik gebruikte het patroondeel van de halve cirkelrok in de grootste maat als basis. Voor de schouders paste ik de patroonlijn aan met behulp van de lijnen van de raglanmouw. Ik knipte het voorpand door om armsgaten te kunnen voorzien...

Ileana cape
Ileana cape


... en het achterpand om met stoffen, plooien en paspel te spelen! 

Ileana cape

Plan 1 voorzag een knopenpat en een peter pan-kraag, net als bij de 'echte' Ileana. Maar pasbeurt 1  wees uit dat een asymmetrische sluiting en een sobere halslijn mooier zouden zijn. Uit het reeds gekochte pelsje maakte ik dan maar een soortement van kraagsjaal.

Ileana cape
Ileana cape


Met deze inzending, die u hier op de wedstrijdblog kunt bekijken, hoop ik de jury en het publiek te overtuigen. Stemmen voor mijn kleedje en cape kunt u tot 3 november hier, door op het hartje rechts boven het bericht te klikken Klik zeker eens door naar de andere inzendingen, want er zitten vele pareltjes tussen. Eén stem per creatie, dat wil zeggen dat je al je favorieten een hartje kan geven! 

Louisa - Ileana - Lotta


Na maanden van niet naaien en later simpel naaien, triggerde deze wedstrijd opnieuw mijn fantasie. De laatste weken beweegt de gezondheid voorzichtig weer in de goede richting, dus dat opent naaiperspectief. Mijn volgende project, in prachtige stofjes van hier, ligt al klaar!


Buitenstof kleedje: dunne grijze wol-viscose-mengeling van Prada - bij Pauli
Stof geplooid rokdeel en achterpand jas: Nivalis katoen - handgedrukt door Lotte Martens - oa te koop bij Bambiblauw en de Stoffenkamer
Voering kleedje: Sketch Gold - Timeless Treasures - bij Habiba
Gouden en okergele satijnpaspel: Hexagoon
Buitenstof jas: grijze wolvilt bij Pauli
Stof sjaal: witte pels met gouden spikkeltjes bij Pauli

107 opmerkingen:

  1. PRACHTIGE creaties!! Wow!! En ze staan je beide ook zo mooi! Mijn stem heb je!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eerst en vooral tof dat je gezondheid de goede kant op gaat!En wauw jouw combinatie is top!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, echt WOW!! Dit moet toch wel, by far, de ALLERbeste hack zijn. Ik zeg het telkens weer als ik een juweeltje voorbij zie komen maar de jouwe gaat echt niet te overtreffen zijn. En wat fijn dat het met je gezondheid weer beter gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het prachtig Eva! Thanks voor die mooie creatie en inspiratie. Ik denk dat ik nog wat vrouwenpatronen op de planning zet. :) :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zit hier maar op en neer te scrollen, om nog eens te kijken, en nog eens... Wat een ongelooflijk mooie jurk en cape. Helemaal Compagnie M door de verschillende karakteristieke elementen, maar tegelijk ook helemaal anders. Wauw!
    Je ziet ook hoe hard je genoten moet hebben tijdens het maken, dat straakt eraf! Blij dat je terug bent!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dat doe ik ook bij mijn favoriete blogposts! Dankjewel voor de complimenten!

      Verwijderen
  6. Schitterend Eva! Wat een werk maakte je ervan, mijn stem heb je alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh maar Eva, als gij niet wint dan weet ik het ook niet meer! Zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw! Top! Een winner in mijn ogen! Ik ben fan van de tenue! Jas en kleed...... Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Maar allee Eva zo schoon! Al die verschillende elementen tot een geheel! Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Maar Eva, je hebt jezelf overtroffen! Een echte pièce unique. Mijn stem heb je al zeker en vast!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. T is gebeurd, de winnaar is bekend denk ik. Sprakeloos, echt WAUW!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bwa, ik vind toch dat er heel wat pareltjes tussenzitten die dingen naar plaats 1 !

      Verwijderen
  12. Heel mooi! Super knap gedaan en alles komt van de winkeltjes waar ik ook veel kom!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jij kan toveren, Eva! Niet alleen met stoffen, maar ook met woorden.
    Ik ben echt blij voor je dat het stilaan beter gaat met je gezondheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben echt sprakeloos! Zoóóó mooi. Mijn stem heb je zeker en vast

    BeantwoordenVerwijderen
  15. WOW, dit is prachtig ! De allermooiste Hack die ik tot nu toe zag ! Dit moet je samen met CompagnieM uitbrengen als patronen voor volwassen dames, succes gegarandeerd ! Ik geloof dat we een winnaar hebben ! Prachtige stofkeuze en combi ook !
    Gelukkig gaat het met de gezondheid positief vooruit.
    Lieve groetjes,
    CreativEls
    www.koekjehaakjemaakje.com

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wow, Eva, wat knap! Ik ben helemaal flabbergasted! En wat goed dat het nu beter met je gaat. Heel fijn om je gisteren even gesproken te hebben. Hopelijk tot gauw!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Flabbergasted, daar had ik nu nog nooit van gehoord! De "fijn je gesproken te hebben" is wederzijds!

      Verwijderen
  17. Ik dacht meteen ... wauw, Eva moet ongetwijfeld aan de beterhand zijn .... Eva! Echt wauw!!! Zie jou stralen ... en dat komt niet alleen door de prachtige outfit ! Sorry, ik kan het ook niet laten om te zeggen dat ik je heel graag zie als parisienne :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh Jo, zo lief van jou! Het manvolk op straat is duidelijk ook fan, aan de draaiende hoofdjes te zien ;)

      Verwijderen
    2. Aah ... zo hoort het ook ! :-)

      Verwijderen
  18. Amai al veel mooie creaties zien voorbijkomen in de wedstrijd maar voor mij is dit een winnaar! echt knap gedaan en zo origineel! WOW!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. wauw, als dit geen winnaar is, snap ik het ook niet meer

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een prachtig geheel! Dit lijkt mij toch wel een serieuze kanshebber voor die eerste plaats! Superknap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. En in t echt ziet dat er dus minstens even geweldig uit. Echt zo mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. T'is echt super mooi! Ook live ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. T zal wel zijn. Alle complimentjes gisteren live en hier op je blog meer dan verdiend. Une piece unique! Chapeau Eva!

      Verwijderen
    2. Dankjulliewel! Ik ben overdonderd door alle lieve - live en virtuele - commentaren :)

      Verwijderen
  23. Mijne mond valt open... zooo mooi! Knap werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Daar is geen twijfel over mogelijk. Dit moet toch winnen? In mijn schetsen kwam ook een cape terug! :) zo tof dat je beter bent, je naaisel is er een weerspiegeling van! Proficiat!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat jasje van jou vind ik anders ook een kanshebber! Enne, iets met minds think alike zeker?

      Verwijderen
  25. Amaaaaaaai, Eva! Mijn stem heb je :)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Welke superlatieven moet ik nu uithalen??!!! Super knap gedaan, ik voel mij trots op jou! Heel, heel erg mooi en origineel!! Maar ook: Joepie voor een betere gezondheid! x

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wow knap! Wou dat ik ook zo'n talent had om dingen aan elkaar te koppelen en dan zo'n jurk te bekomen! Hopelijk win je :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Zo knap Eva, bewonderingswaardig! :) En in het echt nog mooier! Mijn stem heb je. Een eerste plaats zit er wel in denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Inderdaad, die eerste plaats verdien je!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wauw, knap! Ik kan het niet beter verwoorden. Wat een prachtige stukken toverde je vanonder je naaimachine. Die eerste plaats verdien je echt!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ohhhhh my god! Ik zag dit kleedje in wording, maar nu het af is: SUPER!!! Wat ben jij een mega krak zeg!!!!!
    Love it!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat ongelofelijk mooi gedaan zeg! Ben er echt stil van...

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Als ik kon fluiten uit bewondering op een blogje zou je het nu kunnen horen <3
    Heel mooi, Eva!!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Miljaar Eva, wat heb jij hier uit je mouw geschud. Ik kon even meegenieten van het denk- en maakproces maar dit.... dit had ik even niet zien aankomen. Staande ovatie, kus van de juf en een bank vooruit. Ik denk dat ik me de 15de naast jou installeer :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Reacties
    1. Af en toe (vooral tijdens lessen en nachten) zou ik graag eens op de pauzeknop drukken ;)

      Verwijderen
  36. Zalig hoe jij altijd alles zo kunt omzetten tot een prachtige creatie voor jezelf! En wat super dat je je weer beter voelt! Helemaal top gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Oh wauw, Eva! Schitterend! Jezelf overtroffen! Ik vind het geheel prachtig, maar - en dat klinkt misschien raar maar die vind ik het meest subliem - de rug van het kleedje vind ik het mooiste van al.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook, Riet, ik ook! Dat deel van de outfit was er eerst in mijn hoofd, de rest is eigenlijk maar aanvulling :)

      Verwijderen
  38. Prachtig!! Je moet er iets mee gaan doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Eva, geen woorden zeg! Dit is echt prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Heel knap, prachtige foto's! Moest het in de winkel hangen, ik zou het zo kopen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De foto's zijn volledig vaders verdienste! Ik was van mijn sokken geblazen toen ik ze naar de computer overzette :)

      Verwijderen
  41. Amai zeg, ik denk dat er al een winnaar gekend is! Zo knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Zeer mooi! Blij dat het al beter gaat !

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Toen ik dit zag verschijnen op de Compagnie M pagina, moest ik meteen reageren, ik was zoooo van mijn sokken geblazen! Nu pas de tijd gevonden om naar hier te komen kijken, Eva, echt, dit is zoooo mooi! Mijn stem heb je ook, al ben ik 100% zeker dat je die niet meer nodig zal hebben :-) :-) :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dankjewel Laurence! Jouw trouwfeestoutfits moeten anders zeker niet onderdoen!

      Verwijderen
  44. ik ben hier al een uur aan het denken aan een compliment dat hier nog niet genoteerd staat. Verder dan zelf een overtreffende trap uitvinden, kwam ik nog niet. Ik ben fan! (omdat fannerst maar raar staat, niet waar ;) )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en in al mijn enthousiasme nog vergeten zeggen: joepie, lang leve die stilletjesaanbeterwordende gezondheid.

      Verwijderen
    2. Ben ik blij dat jij mijn allerfannerste fan bent! ;)

      Verwijderen
  45. amai eva, wat een prachtig werk heb je weer geleverd! Welkom terug! ik kijk uit naar meer moois van jou kant ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Wauw! Ik denk dat de winnares bekend is :) echt prachtig gedaan. Ik ben zwaar fan :D

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Wat heb jij prachtige dingen gemaakt! Je bent nu al een winnaar. En nog blijer ben ik eigenlijk door het nieuws dat het weer bergop gaat met je gezondheid. Deze creaties krijgen extra blingbling dankzij jouw stralen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Super mooi! Een geduchte concurrente voor de anderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. My god... Eva! Zo mooi! *mond valt open* Wat ben ik blij dat je de naaigoesting terug gevonden hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Dit is heel mooi en origineel. Ik heb voor jouw creatie gestemd. Je verdient het om te winnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Dag Eva
    Ik ben al geruime tijd een 'anonieme' volgster van jouw blog. Zo jong en zo creatief. Je beoefent je hobby met zoveel passie en voert alles heel professioneel uit. Altijd weer pareltjes om naar te kijken. Daarbij komen de problemen die je hebt met je gezondheid mij 'herkenbaar' voor (niet mezelf maar mijn 22-jarige zoon) Ik herken je positieve ingesteldheid, steeds maar opnieuw in de startblokken staan, er voor willen gaan, niet opgeven ... hoed af hiervoor.
    Doe zo verder!
    xx
    Anonieme liefhebster van je blog

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welkom, anonieme liefhebster, en fijn dat je even uit de anonimiteit treedt! Heel lief wat je allemaal schrijft, dat maakt mij warm vanbinnen.

      Verwijderen
  52. Reageerde ik hier nog niet?? Mja mogelijk lag ik effe in zwijm na het zien van dit... Nu ik bekomen ben: superformiweldigeindefantakolosachteg gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik heb dat ook soms, dat ik ergens meerdere keren lees maar dan vergeet te reageren :) Dankjewel!

      Verwijderen
  53. Proficiat met je overwinning, Eva! Van de naai-technische kant heb ik weinig verstand, maar dat jij het als persoon dubbel en dik verdient daar ben ik alvast zeker van ;-) . Groetjes, Koen (en Felix).

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Ik was al een tijdje op zoek naar een versie van de louisa dress die onze dochter zou aanpreken. tot nu is / was het nog steeds noppes. Ons meisje is wel een stukje jonger dan jij ( 12 ... going on 13) maar ik vermoed dat ze deze versie wel eens super zou kunnen vinden; ik laat haar deze vanavond, na de chiro, eens zien. Ik ben benieuwd ... maar ik ben in elk geval fan van jou versie. https://stokstaartjedoethetzo.wordpress.com/

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...