topbar

vrijdag 7 juni 2019

Een feesttenue voor mama

Het zou een dag met een meer dan gouden randje worden, dat stond al maanden vast.


De zendingsviering van mijn mama, waarin ze door de bisschop gezonden zou worden als parochie-assistente van onze regio. Haar pad was niet altijd een weg op rolletjes, maar nu kwam ze aan op een plaats die haar past als een jas. Toen ik mijn Leuven-studies begon, startte deze fysicus met een opleiding Godsdienstwetenschappen. Vorig jaar studeerde ze af, dit jaar brengt ze met de glimlach de lokale parochies dichter bij elkaar. Zo symbolisch als mijn afstuderen –na een niet altijd even makkelijke studieperiode– binnenkort zal zijn, zo belangrijk was deze dag voor haar.


Ze kreeg van de bisschop de witte albe die ze zal dragen bij alle kerkdiensten. Maar uiteraard draagt een mens daaronder niet niks: ik zag het als mijn missie om voor de outfit onder die albe te zorgen!



Mama is de grootste zachtheidsfan die ik ken, dus dat het de tencel van Lotte Martens zou worden, was snel beslist. Ik bestelde 2,5m uni dusk tencel en één pakketje Eye Candy Allium dusk shiny.




Het patroon voor de jurk is een medley van verschillende ideeën. Het bovenstukje is jurk 105 uit Knipmode mei 2013, de rok tekende ik er zelf onder. Voor de striklinten vond ik inspiratie bij deze jurk van Emma&Mona.


Het basisstuk van de twee striklinten kreeg ik net uit één Eye Candy lapje. De uiteinden van de lange linten zijn terug gewone tencel, maar doordat het dezelfde basisstof is zie je de naad nauwelijks.


Een job die haar past als een jas, dat vroeg ook om een jas die paste als een jas. Bij Lanalotta vond ik de perfecte stof: soepelvallend, zalig zacht en de kleur van haar jurk. Ik maakte de Julia long kimono, een gratis patroon van Fibre Mood.


Het was flink puzzelen (mijn grote naaigenot!) maar ik kreeg de volledige kimono uit 2 meter stof. Enkel de belegdelen moest ik daarvoor uit meerdere stukken knippen, maar dat ontdekte totnogtoe niemand ;-)


De korte Julia kimono heeft striklinten maar de lange niet. Het leek mij echter mooi om het lange silhouet toch wat te tailleren, dus voegde ik riemlusjes toe en een lint uit de stof van haar jurk. Dat doorstikte ik een vijftal keer met metallic koperen garen; zo vormt het lint de verbinding tussen de jurk en de kimono.


En wonder boven wonder: de handtas die ik haar enkele weken geleden cadeau deed, past er eveneens perfect bij.


Na de zendingsviering  vierden we feest, met veel mensen uit alle stappen van haar levenspad. We klonken op mijn lieve mama en iedereen feliciteerde ons met haar. Het zal een kleine beroepsmisvorming zijn, maar ik luisterde maar half; ik was volledig afgeleid door die prachtige stoffen die telkens in perfectie voorbij wapperden ;-) Beide stoffen vallen zo mooi en soepel dat ik niet anders kan dan glimlachen. 


Ik kreeg een speciale vermelding in het dankjewelboekje. “Eva, ontwerpster van van alles”. Mijn hart wordt nog warm als ik terugdenk aan hoe veel mijn inzet voor mijn lieve mama betekende.


Basisstof jurk: Tencel uni dusk – Lotte Martens (ik gebruikte 2,5m)
Accentstof jurk: Tencel allium dusk shiny – Eye Candy – Lotte Martens (ik gebruikte 1 Eye Candy pakketje)
Patroon jurk: zelfgetekend op basis van jurk 105 uit Knipmode bijlage mei 2013
Stof kimono: zijdeviscose van Editex gekocht bij Lanalotta (ik kreeg maat L net uit 2m)
Patroon kimono: Julia long maat L – Fibre Mood (hier gratis te downloaden)

*niets in deze post is gesponsord; als ik stoffen of patronen cadeau krijg, geef ik dat altijd duidelijk aan*

18 opmerkingen:

  1. Wow, proficiat voor je mama! een mooie passende, symbolische jurk. Daar kon inderdaad geen gouden randje aan ontbreken. Ik kijk stiekem al uit naar jouw afstudeeroutfit :-) .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De eerste 3 proefversies zijn genaaid, na de examens maak ik de échte outfit! En uiteraard moet die hier een plekje krijgen :)

      Verwijderen
  2. Dat heb je prachtig gedaan!
    Ik denk trouwens (ik ken je alleen maar van je blog) dat de warmte, de liefde en aandacht voor de ander van moeder op dochter is doorgegeven.
    Toon je ons later ook je afstudeerjurk(je)?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoor inderdaad wel vaker dat we in alle opzichten op elkaar lijken :-) En zeker weten, de proefversie is al af!

      Verwijderen
  3. Wat een prachtige plaatjes, jullie zijn beiden goud waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi, Eva. Ik ken jullie niet, maar als ik jouw beschrijving van je mama lees, dan denk ik dat jullie heel hard op elkaar lijken. Zo fijn dat jullie zoveel aan elkaar hebben. Geniet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je mijn mama op haar 20e gekend zou hebben, zou je zelfs de fysieke bijna-100%-gelijkenis zien!

      Verwijderen
  5. Wat een mooie symbolische outfit. Het past ook echt bij de kerk vind ik en uiteraard bij je mama zelf. Mensen verbinden is altijd een mooie job, hopelijk krijgt ze er veel voldoening van

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik scrolde net nog eens terug door alle foto's van die dag en merkte op dat haar outfit inderdaad perfect past bij de kerk en de bisschopskleren. Daar had ik nog niet op gelet, dankzij jou dus wel! En hartjes voor "mensen verbinden is altijd een mooie job" <3

      Verwijderen
  6. Echt zoveel symbolen in dit verhaal! En ook een beetje de 'omgkeerde wereld!, jij zorgde voor een heel stijlvolle outfit voor de grote dag van je mama, meestal is dat omgekeerd. Wat zal ze trots op je zijn en omgekeerd opnieuw, wat mag jij trots zijn op je mama!
    Respect voor haar inzet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij jou is het inderdaad 100% omgekeerd! Gelukkig heeft mijn mama niet zo'n sterke wensen en mag ik dus lekker mijn eigen zin doen in stofkeuze ;-)

      Verwijderen
  7. Zo mooi, Eva! Ik zou de stofjes door het scherm heen willen aaien �� De perfecte match voor een lieve mama.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Schoon gedaan! Ik kijk al uit naar jouw afstudeer-jurk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, die komt eraan! Eerst nog wat andere te-bloggen-items op de stapel. En wat examens en thesisverdedigingen enzo ;-)

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...