topbar

woensdag 10 april 2019

Regen en zonneschijn

Na enkele Belgische regenweken (= thesisweken) trok ik voor enkele dagen naar de Nederlandse zon. Die zon zag ik in de vorm van tulpenbollen, van warme stralen, van lieve vrienden die mij als een prinses-op-een-luchtbed ontvingen.


Mijn lieve Nederlandse vrienden zijn net zozeer met duurzaamheid bezig als ik. Ze knikten bewonderend toen ik vertelde dat de T-shirt-stof oeko-tex (ecologisch) is en de elastiek handgeprint in België. Daar wilden ze gerust even blogfoto’s van nemen! Dus ik presenteer u: een op-en-top Belgische outfit in een op-en-top Nederlands decor.


Op-en-top Belgisch, dat is:

- Twee Belgische patronen: de Odette top uit La Maison Victor mei-juni 2017 (hier ook gratis te downloaden) en de Clara culotte van WISJ.


- Een prachtige elastiek die ik eens cadeau kreeg bij een bestelling in de Lotte Martens webshop.


- De Neon Rain stof uit de nieuwste stoffencollectie van About Blue Fabrics. Springfruit is een vrolijke lentecollectie met vier french terry’s. Ik kreeg de stof cadeau om de nieuwe collectie mee te promoten. Ik had al lang niet meer met About Blue genaaid (mijn vorige creaties hier en hier) en ik was verbaasd over de zachtheid van de stof: zò fijn om te verwerken en te dragen!


- Waar het linnen vandaan komt weet ik eigenlijk niet. Ik kocht het bij de Belgische webshop Fabrik Unik die een mooi aanbod aan net-even-andere stoffen heeft. Eigenlijk was het een foutje, want ik had een andere stof verwacht bij het openmaken van het pakket. Ik stuurde een mailtje en kreeg meteen een superlief antwoord van Femke van Fabrik Unik. Alleen al daarom koop ik graag Belgisch.


Mijn eerste Clara was een all-in versie in chique Lotte Martens stof, nu ging ik voor de meer boho look. Inspiratie daarvoor vond ik bij het Franse merk Louise Misha dat mij vaak doet watertanden boven mijn instagram-schermpje. Ik gebruikte een gekreukt linnen en verving de tailleband door een elastiek: een ontzettend snel project dus! De pijpen zijn naar onderen toe iets versmald. 


De zelfkant van de stof vond ik te mooi om weg te gooien, dus ik knipte hem los en naaide hem als een lintje in de zijnaad. Zo wordt de zak bovendien een beetje verborgen, wat ik mooier vind, want ik hou niet van openstaande zijzakken. 


Nu schijnt de zon zo vol in mijn leven. Ik kan mij pijnloos uitstapjes permitteren. Ik heb vrienden die mij een slaapplaats presenteren. Ik kan hele dagen aan mijn thesis spenderen. Gezondheid is een geschenk, dat heb ik mogen leren. Net als genieten van wat wél lukt, ook al valt alles tegen. Want als je goed kijkt, vind je zelfs kleur in de regen.



Ik kijk naar de zonsondergang door het treinraam en ben zò dankbaar om die kleurenpracht elke dag weer te zien. Ik vraag me af hoe de mensen rondom mij mooiere dingen in hun telefoonscherm kunnen vinden. Zelfs als ik in de gietende regen naar buiten stap, herinner ik mezelf eraan hoe fijn het is om dit te mogen voelen.


Zon creëren is moeilijk, maar regen doen stralen, dat is een haalbare kaart! Sinds ik mij zelf aan de regenkant van het leven bevond, is kleur brengen mijn minimissie geworden. Thee met koekjes voor vrienden met verhalen, een wekelijkse succes-met-de-chemo-sms, onverwachte post voor wie moeilijks te wachten staat. Veel te klein in verhouding tot de schaduw die ze dragen, maar hopelijk een sprankeltje neon rain in het midden van een hoosbui.



Ik heb nog een ministukje Neon Rain over, genoeg voor  een haarband, een mutsje, een kindershirt, een knuffel, een kussensloop, een toilettas,… Ken jij iemand die wat vrolijkheid kan gebruiken in een regenperiode? Iemand, groot of klein, die het moeilijk heeft en waarvoor ik met dit restje iets kleins kan maken? Laat even een reactie achter, dan kies ik dit weekend een verhaal dat mij zodanig ontroert dat ik er wat zonneschijn voor wil naaien!


Stof top: Neon Rain - Spring fruit collection - About Blue fabrics (ik gebruikte 70 cm) *gekregen*
Patroon top: Odette T-shirt - La Maison Victor (ik maakte maat 34 en verlengde met 2 cm)
Stof broek: Stonewashed linen old rose - Fabrik Unik (ik kwam nét toe met 1m50)
Patroon broek: Clara culotte - WISJ (ik maakte maat M)
Elastiek: Mili Brown - Lotte Martens

13 opmerkingen:

  1. Mijn zus is bevallen van een tweeling, enkele weken te vroeg. Ze doen het prima, echte vechtertjes. Maar ze niet altijd bij haar kunnen hebben is natuurlijk zwaar, een mutsje ofzo in dit zonneschijn stofje zou zeker leuk zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei het stukje over je mooie outfit stond er niet bij. Bij deze : je staat echt mooi met het zonnige kleurtje en ? Nederland is zo dichtbij maar tegelijk zo anders dat het ver weg lijkt. Leuke foto's

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nederland was echt een fijne verrassing, ik voelde me helemaal op reis. Het was daar ook echt zomerweer, terwijl hier in België blijkbaar de regen kletterde :-)

      Verwijderen
  3. Onze oudste dochter is 8 en bij het shoppen, dit weekend zag ik haar twijfelend in de spiegel kijken... Zo confronterend dat ze nu al haar mankementjes ziet en dat ik haardoe moet wijzen op hoe prachtig ze wel is. We vonden uiteindelijk een stralend geel jurkje, een haarband zou dit helemaal afwerken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer hé, hoe vroeg dat 'besef' komt, en hoeveel jaren we er vervolgens over doen om weer die tevredenheid te vinden. Gelukkig heeft ze een mama die haar op haar pracht wijst!

      Verwijderen
  4. Mijn dochter van 13 heeft flink last van haar hormonen, ze gieren door haar lijf en dat maakt dat ze dikwijls struggled met haar zelf, haar lijf, haar zijn. We proberen haar zo goed mogelijk te ondersteunen en te omringen met liefde, maar soms breekt de zon niet door de donderwolk. Een oette in deze stof zou haar doen stralen ❤

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor een dertienjarige is mijn restlapje wat te klein vrees ik, dan zal het iets anders dan een Odette moeten worden!

      Verwijderen
  5. Ik ben vooral blij dat jij er weer bent! Ik krijg een glimlach op mijn gezicht als ik hier kom lezen ! Heel toffe outfit trouwens. !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige outfit en leuke kleurcombinaties.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zoveel vrolijke vriendelijkheid hier op de blog, fijn! Een vriendin van me worstelt al een paar jaar met een postnatale depressie, misschien zou zij wel blij zijn met een toilettasje ofzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben er zeker van dat Sarah van c'est Saar nog iets moois kan doen met dat mooie stofje. Ze heeft ook al haar deel regen in het leven gekregen, misschien brengt dit voor haar dan wel een sprankeltje zonneschijn!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...