topbar

woensdag 16 augustus 2017

Een ijsje in double gauze

** To read this post in English, hop over to my English blog! **

Double gauze is mijn grote liefde. Getuige de voorraad Nani Iro in mijn kast en de lofzang die ik hier al zong (dat bloesje werd al met zoveel plezier gedragen op warme dagen!). 

Sjaal

Double gauze, daarvoor moet je bij Julija zijn. De stof wordt steeds populairder en dus breder beschikbaar, maar ik vertrouw nogal graag op mijn vaste pionier-leveranciers. Ik bestelde drie kleurtjes die samen een mooie Coupe Sorbet zouden vormen, knipte ze in rechthoeken en stikte een sjaal die op een ijsje lijkt.

Sjaal
Sjaal

En loste de double gauze haar verwachtingen in? Half en half. Ze is heerlijk zacht, een droom om te dragen. De prijs is al even zacht waardoor deze sjaal een koopje was. Maar voor mij is het geen échte double gauze. Die naam reserveer ik voor de kwaliteit van Nani Iro, zo licht en soepel dat mijn vingers ze uit duizenden zouden herkennen. Dit blijft voor mij tetrastof, maar wel zalig zachte!

Sjaal

Mijn eerste plan was bedrukken. Samen met mijn beste maatje volgde ik een cursus textielbedrukken in de lente en die tetrastof leek mij ideaal printmateriaal. Helaas, de post deed mijn pakketje een omweg maken en pas aankomen nadat de laatste les al afgesloten was. Byebye printplan, enter borduurplan. Ik ben totaal geen expert op het vlak (naaien met de hand, bah!) en begon dus met een eenvoudig dessin. Zijnde: improvisatie. Ik liet de naald in en uit de stof gaan en maakte gaandeweg een patroon, zonder te weten waar het heenging en gewoon tot de draad op was. Zen, ik zeg het u.

Sjaal
Sjaal

Zo veel eenvoud, dat was ik van mezelf niet gewend. Geen ingewikkelde tekeningen en plooitechnieken, gewoon een hoop rechthoeken en een simpele borduring. Het omgekeerde van wat een naaiproject hier hoort te zijn: uitdagend! Ik stak de uitdaging dus in de afwerking (bij tetrastof niet zo eenvoudig om alles netjes recht te krijgen): Engelse naden doorstikt met een siersteek. Zeven van die naden, dat was een oefening in geduld en nog meer zen.

Sjaal
Sjaal

Bijna vier meter zachtheid om in verschillende cirkels rond mijn hals te wikkelen. Happy happy, dat ben ik ermee!

Sjaal
Sjaal

Stoffen: tetrastof nude, oker en pale pink bij Julija's shop
Patroon: enkele rechthoeken, met Engelse naden aan elkaar gestikt en omgezoomd
Jurk: damesversie van de Mambo van Homemade Mini Couture in voile, hier geblogd
Fotograaf: Zus

26 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig stuk! Die tetra blijft mijn ogen uitsteken, ik gebruikte ze al als voering voor mijn bomber maar verder vond ik er als volwassene nog geen geschikt projectje voor. Ik denk dat ik dit intussen wel gevonden heb, zo'n sjaal lijkt mij onmisbaar in mijn herfstgarderobe ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hup hup, achter de machine dan! Als voering lijkt hij mij ook heerlijk ja, constant die zachtheid tegen je vel!

      Verwijderen
  2. Prachtige kleuren, zalige afwerking en dankzij jou beschrijving voel ik ook hoe zacht hij is;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, heerlijk seg! Ik krijg ook zin in zo'n sjaal. Misschien een winterse versie...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijke kleurtjes en veel bewondering voor je borduur geduld!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kleedje kwam me plots bekend voor... ik ontmoette je begin juli in real life...

    Leuke combinatie, heerlijk warme kleuren... ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist al dat jij dat was, maar niet dat je hier meelas! Tof om dat te ontdekken :-)

      Verwijderen
  6. Er wordt wellicht verwacht dat ik op je leuke sjaal reageer....die is mooi hoor,
    Maar wat een prachtig kleedje heb je daar 😍😍😍

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat maakte ik een tweetal jaar geleden al, en het is nog steeds mijn favoriet op warme dagen! Zo licht en luchtig dat het lijkt alsof je niets draagt, perfect hittegolfbestendig. Ik plaatste een linkje naar het originele bericht onderaan!

      Verwijderen
  7. Die kleurtjes staan je goed! Misschien waag ik me ook aan een okergele sjaal voor de herfst...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk eenvoudig, heerlijk mooi, en heerlijk functioneel! Dat is een fijne afwisseling op uitdaging!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super mooi, zou ik zelf zo in willen wegzakken :-) Fijn om je weer te zien stralen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een zalig mooie sjaal! Daar zou ik ook wel in gehuld willen gaan! En idd, Nani iro is toch nog net een tikkeltje zachter :D

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldig. Echt handig & zacht.
    Tof gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een heerlijke stof. Erg mooi met die engelse naden.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goh, die kleuren zijn helemaal mijn ding. mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Reacties
    1. Ik ben ook altijd fan van eenvoud als ik afgewerkte stukken zie. Maar bij het naaien kan ik mezelf precies nooit bedwingen, zonder kleurtjes en franjes vind ik dat saaaaai... ;-)

      Verwijderen
  15. Er is niemand anders die een gewoon stuk tetra zo prachtig mooi kan maken dan jij! Super goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...