topbar

dinsdag 1 januari 2013

Het leven is aan de durf-het-zelvers, ofte de Omkeerbare Kaptrui

Een klein briefje uit de pot vertelde dat ik neefje Ilias diende te voorzien van kerstcadeau. De ideale gelegenheid om een gloednieuw boek uit te proberen! De kaptrui erin had ik in mijn hoofd al gereserveerd voor dit stoere ventje, en de naderende kerstdag was een mooie stok achter de deur om mij aan het eerste officiële tricot-project te zetten. Het boek schreef een enkel stofje voor, maar (ik citeer op p.23) "de echte-durf-het-zelvers slagen er vast wel in de trui van voering te voorzien". Aangezien ik mezelf direct deze titel wilde toekennen ging ik niet alleen voor "gevoerd", maar meteen ook voor "omkeerbaar". Twee truien ineen, dat leek me wel (om in het jargon van de ontvanger te spreken) cool .

Daar dook het probleem op van het hooi en de vork. Hoe hard ik ook googelde, nergens een reversible-hoodie-tutorial te vinden. Zelfs Franse en Duitse zoekmachines leverden weinig op. Reversibles met rits, dat wel, maar voor een eerste trui leek 'zonder' mij al ambitieus genoeg. Het omkeerbare plan had zich echter in mijn hoofd genesteld en was daar met geen stokken weer uit te krijgen. "Ik schrijf zelf wel een tutorial!", zwoer ik in een zotte bui. En kijk, vele gemiste uren slaap later durf ik mijzelf eindelijk een durf-het-zelver te noemen. Tromgeroffel voor de omkeerbare kaptrui!

Fase 1 van het productieproces bestond uit een bezoek aan de Stoffenkamer, in de thuisstad van het neefje. Een uur lang liet ik alle tricootjes door mijn handen glijden, om ze vervolgens voorzichtig weer terug te leggen. Te meisjesachtig, te kinderachtig: jongens van zeven stellen hoge eisen aan hun garderobe. Ik vreesde al voor thuiskomst van een kale reis, maar in de restjeskast lag nog een metertje van dit. Het allerlaatste. Liefde op het eerste gezicht tussen de winterse Znok en ik. Perfect in het midden tussen stoer en schattig. Maar. Het. Was. Maar. Eén. Meter. En volgens madam Stoffenkamer was dat nipt. Dilemma! Na veel getwijfel besliste ik het erop te wagen. De bijpassende voering en boordstof waren snel gekozen, en toen stond ik buiten met de bibbers nog in mijn benen. Zonder reden, overigens. Zelfs na het eenmaal verkeerd knippen van de kap (die delen moet U inderdaad spiegelen) was er nog geen nijpend stoftekort.

Fase 2 zat hem in het overtekenen van het patroon. Wederom een dilemma. 122-128 leek mij nipt, 134-140 dan weer te groot. Als compromis tekende ik netjes tussen de twee patroonlijnen, en de 128-134 zit hem als gegoten.

Fase 3, het maakproces, ging door uitgebreide mentale voorbereiding heel vlot. Ik maakte zelfs foto's, dus ergens in de loop van volgende week kunt u massaal omkeerbare kaptruien gaan produceren. De effen kant vrolijkte ik op met een flockviking.

Toen we bij fase 4 waren aanbeland sloeg de twijfel opnieuw toe. Krijgen jongens van zeven wel graag kleding? Voor de zekerheid kocht ik nog een piratenboot en ging ik voor een originele verpakking.


Opnieuw bibbers in de benen bij de overhandiging, maar die bleken achteraf weer eens nutteloos. Bij het openen van het pakje kreeg ik dit gezicht:
Naar de piratenboot werd geen seconde gekeken. De trui ging aan. Omgekeerd aan. En nog eens. Dit patroon herhaalde zich de rest van de dag. Er werd geïnteresseerd naar mijn uiteenzetting over het maakproces geluisterd en nadien zelfs van kleermaker gespeeld.

Een voorzienige styliste had per toeval 's morgens de juiste broek uitgekozen en er zat nog geen enkele chocomousse-vlek van noemenswaardige grootte op, dus behalve de regen zaten alle omstandigheden mee voor een fotoshoot. Ilias stelde zich op in allerlei posities die door zevenjarigen als 'cool' worden bestempeld, en ik klikte.
Toen ik de volgende ochtend opstond zat er al een kereltje in trui voor de televisie. Mijn werk was het dus meer dan waard.

En dan zou ik in al mijn euforie nog iets vergeten. Gelukkig nieuwjaar aan U allen! Ik wens jullie een 2013 vol moois en liefs en goeds. Bedankt om hier telkens mee te lezen, uw reacties stemmen mij altijd weer vrolijk.

Edit: de handleiding voor de omkeerbare kaptri vindt U hier.

49 opmerkingen:

  1. Wauw, wat knap zeg. Ik vind hem suuuuuupermooi! Het lijkt me zo ontzettend ingewikkeld dus ik ben blij dat we jouw hulp krijgen! Super verpakking ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Héééééél ferm gedaan!! amai!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tooooof! Ik heb voor mijn neefje dezelfde kaptrui gemaakt ( binnenkort blog ik er wel eens over). En hij is er ook verzot op! Ik maakte ze met double face fleece en auto-applicatie, dus heb ze niet omkeerbaar gemaakt, maar de verleiding was er wel :-) En hoe tof is zijn cadeautje wel niet ingepakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mama van de trotse dubbelekaptruibezitter1 januari 2013 om 19:07

    megaferm cool vinden we hem hier!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig! Ik wou dat ik ook zo'n tante had!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een lef! Het werd een geweldige tui!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat heb je knap gedaan! gelukkig nieuwjaar :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig knappe trui en super tof ingepakt! En die flockviking stond hier ook in het rijtje voor bij zijn vikingtrui.
    En ook het allerbeste voor het nieuwe jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat moet nogal iets geweest zijn, dat maakproces! Héél knap gedaan Eva!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Cool! Knap gedaan, ik kijk al uit naar je tutorial! En ook voor jou de beste wensen x

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ja amai, dat geloof ik dat hij blij was. mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Allereerst, de allerbeste wensen voor 2013!
    Maar how, wat een knappe trui is dat zeg!! 't Zal wel zijn dat dat ventje content was. Dubbele vreugde!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. jawadde, supermooi! wie zou daar niet blij mee zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Supertrui! Enne de beste wensen voor 2013

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Supermooi gedaan! Vanaf nu gaat die niet meer van zijn lijf te krijgen zijn. En voor de mama: wasmachine in en uit zou ik denken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Petje af! Supergoed gedaan! Ik (en de zoon) kijken al uit naar je tutorial en dan maak ik er direct eentje!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Regen? Hoe komt gij dan aan zo'n schone foto's die in het zonlicht lijken te baden? :-) Knap gedaan trouwens! Zal wel zijn dat dat ventje content is.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Onder de indruk van jouw doorzettingsvermogen. Onze zoon van 7 zou gerust nog in de 122-128 'zwemmen', maar dat zou ik ook wel eens willen proberen. Zie je het zitten om dat omkeerbare eens uit te leggen? Het boek hebben we al liggen!
    Groetjes,
    Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een uitleg komt eraan, zodra ik de tijd gevonden heb om dat allemaal netjes uit te schrijven :-)

      Verwijderen
  19. AMAI! Zo moedig! En zo'n schoon resultaat! Pinpinpinterest! Grote bewondering.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Waw Eva! Ik zat al zo te sukkelen op het niet-gevoerde exemplaar. En jij maakt zo maar eventjes een omkeerbare hoodie! Respect...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Tof! Ik wacht alvast op je handleiding. Want ik moet dringend eens iets maken uit dat boek :).

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Fantastisch toch als je op eigen houtje je naaigrenzen hebt verlegd! Proficiat ;).
    Ik vind hem alleszins ook geweldig schoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Super gedaan, da's pas echt gedurfd :-) Ik kijk uit naar de tutorial hiervan, na de productie van 3 'gewone' kaptruien uit het boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Super! Knap gedaan! Fijn nieuw jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Zo schoon zeg! Chapeau dat je dat zelf hebt uitgedokterd!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Super mooi gedaan! Ilias was er ook wel heel blij mee he :) Ga zo door. Ik ben een trotse zus <3

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Super super!!! Mijn zoon is er negen en niet zo een fan van zelfgemaakt...maar als ik hem dat zou kunnen voorschotelen...nice!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Super super super mooi! En zo leuk ingepakt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Mooi mooi mooi! Het pakje, de inhoud, de naaigrenzendurfzeteverleggen.
    :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoals Riet al zei: jullie boek inspireert om het durf-het-zelven!

      Verwijderen
  30. Oh mooi! Heb dat stofje hier ook nog liggen en een omkeerbare trui lijkt daar idd een super idee voor!
    Ik kijk dus ook uit naar je werkbeschrijving.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wauw! Jij hebt tijdens het laatste zuchtje van 2012 echt wel een fameuze naaitechnische sprong vooruit gemaakt. Meer van dat, goe bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ja, jong, een speekmedaillie voor moed en doorzettingsvermogen. You rock!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wauw Eva, die trui is geweldig! Mijn zoon (van vijf) vroeg gisteren nog naar een nieuwe kaptrui, want dat is echt wel cool... Ik wacht nog eventjes op je uitleg, dan kan ik hem ook ineens twee truien ineen geven!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ongelooflijk! Zo mooi gedaan!!! Echt een durver jij! Met de overlockmachine of met een overlocksteek met jouw naaimachine?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met de gloednieuwe overlock. Of het met de naaimachine ook lukt, mag jij me laten weten ;)

      Verwijderen
  35. happynewyear.
    die trui = fantastisch mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ik kan het bericht met je tutorial niet openen. Ik denk dat er iets mis is gelopen. Als laatste bericht krijg ik dit bericht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eventjes geduld, hij is nog niet af... Ik had tijdens het schrijven per ongeluk op publiceren gedrukt, maar met stap 1 tot 4 alleen zijn jullie weinig natuurlijk ;)

      Verwijderen
  37. Een woord.... waauw!!! Dat is echt KNAP gedaan!! De stofkeuze is idd meestal een moeilijke stap, maar dat heb jij hier echt goed gedaan! en de geflockte Viking: stoer!
    Bij deze hebt ge me overtuigd van dit maaksel en zal ik ook een poging wagen (al zal dat moeten wachten op een volgende vakantie en natuurlijk op je tutorial)
    Mijn t-shirtje is hier niks tegen en dus ben ik overtuigd dat je hierin ook zonder moeite zal slagen. Het patroontje (maatje 62) van de droomfabriek is gemakkelijke te volgen en is een echte 62 dat kan ik al zeggen of maar of het past... daar moet ik ook nog 3 maandjes op wachten aangezien de ukkepuk in kwestie nog maar net uit de bloemkolen komt.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...