topbar

dinsdag 11 september 2018

Frances trio

Ergens in juni nam #frances de digitale naaiwereld even over. En hé, ik vond haar gelijk wel een toffe. Voor mezelf, of voor Zus, of misschien wel voor mama?

Frances top FibreMood


Ergens eind juni sloot een grappig examen de standaardrij af. Geen meerkeuze, geen mondeling gestamel, maar een creatieve opdracht: leg de cursus uit aan de hand van iets wat jou passioneert. De cursus bestond uit concepten als intended/implemented/attained curriculum, multigelaagd, meerdere stakeholders, actieve betekenisgeving en meer van zulke vrolijkheid. Ik gooide dus even mijn mentale box open en deed Frances in die concepten passen!


(Misschien wilde ik mezelf ook een naaidag cadeau doen, zo midden in de examens, onder het mom van “ik werk voor school”. Misschien hé.)

Frances top FibreMood

Hoe dan ook, op één dag naaide ik drie Francessen (van patroonprint tot afgewerkt resultaat), de dag erna moest ook die cursus nog geleerd, en de derde dag deed ik mijn uitleg op het examen. Die resulteerde in een mooi punt, maar vooral in drie mooie(re) bloesjes!

Frances top FibreMood


Eén van de cursustoepassingen was de multigelaagdheid en het verschil, ondanks het vertrekken van eenzelfde beleidsplan(/patroon). Drie verschillende bloesjes, stoffen en afwerkingen dus.

Frances top FibreMood

Moederlief kreeg een zijden exemplaar, de hals afgebiesd met viscose biais van Atelier Brunette. De zijde komt uit een Dries Van Noten stockverkoop en kocht ik ooit van iemand over via Facebook. De zoom werkte ik af met mijn smalle zoomvoet.

Frances top FibreMood

Frances top FibreMood


Bij het exemplaar van Zus ging ik voor een jacquard-tricot die langs twee kanten bruikbaar is. Dat accentueerde ik door de halszoom en de mouwboorden naar buiten te draaien; onderaan werkte ik met mijn blindzoomvoet.

Frances top FibreMood


Frances top FibreMood

Die van mezelf is een Atelier Brunette double gauze. Correcter: twee double gauzes. Ik kon niet kiezen tussen oker of roze en gebruikte ze dus maar allebei :-) Daarvoor knipte ik het patroon door om een ‘mouwtje’ te verkrijgen.  

Frances top FibreMood


Frances top FibreMood


Vooraf had ik al verzuchtingen gelezen over de maatvoering van Frances (Verder concentreer ik me tijdens de examens énkel op mijn boeken, uiteraard.). “Ga maar voor een maatje kleiner dan de tabel suggereert”, was het devies. Dat volgde ik bij die van mama, die qua maat echt perfect is, en bij de mijne, die eigenlijk nog eentje kleiner had gemogen. Voor Zus nam ik twee maten kleiner omwille van de rekbare stof, en ook die zit haar perfect. Ik vermoed dat, naast afmetingen, dus ook lichaamsvormen een rol spelen in de ideaalheid van de maat?

Frances top FibreMood

Gelijkend en verschillend. Zo zijn moeders en dochters, zo zijn hun tops. Daarvoor kreeg ik examenpunten, maar nog meer scoorpunten thuis!

Frances top FibreMood


Patroon: 3x Frances top – gratis patroon van FibreMood – hier te downloaden
Stof mama: lichtroze zijde met gele vogels van stockverkoop Dries Van Noten
Stof Zus: goud-witte jacquard van Hamburger Liebe – gekocht bij De Stoffenstraat
Stof Eva: Stardust double gauze in Powder en Ochre - Atelier Brunette – gekocht bij LanaLotta

19 opmerkingen:

  1. Mooie trimming ;-) Die optische maar ook weer niet optische mouwen zijn leuk, fijn dat je niet kon kiezen. En blij om je weer te lezen, geniet altijd van (de tekst van je) blogs <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Trimming = trinning, met dank aan autocorrect :-/

      Verwijderen
    2. Haha, ik vroeg me al af waar ik trimming gebruikt had ;-) Dankjewel!

      Verwijderen
  2. Prachtig! Frances was zo mijn ding niet maar een maatje kleiner is het precies al een veel veel mooier zucht. En wat een zalig examen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hilarisch hé! Ik vond het ook best grappig om me daar tijdens 'studietijd' mee bezig te houden. Maar wel leuk als prof; je krijgt allemaal ontzettend verschillende verhalen te horen!

      Verwijderen
  3. Supermooi! Die van je mama is echt op haar lijf geschreven, vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een beauty's! Zowel de shirts als de dames!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi, Eva! En wat een fijn verhaal ook, hoe je dit kon gebruiken voor je examen. Ergens ben ik nu wel benieuwd wat je studeert ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onderwijs- en opleidingskunde! Niet meteen toepasbaar op zelfgemaakte bloesjes, maar ook op dat vlak was ik wat creatief ;-)

      Verwijderen
  6. Dit examen zal je wel voor altijd bijblijven! En dat zal ook gelden voor deze bloesjes en deze foto's ... Om te koesteren!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat in elk geval de annalen in als "meest creatieve examen ooit"!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...